Forum

Nye kartofler til efteråret

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2015 kl. 22.06

Vi sad og talte - mens vi spiste ny opgravede (kogte ;) kartofler - om man kan få egne nye kartofler i efteråret.
Jeg har aldrig forsøgt at sætte kartofler på denne årstid.
Kan man det og høste dem til efteråret?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 23. juli 2015 kl. 0.20

Følger med fra sidelinjen og rapporterer gerne igen senere på sæsonnen. Har for en uge siden lagt en række Nicola og en række Asparges og begge sorter er idag set ovenjords. Om der så bliver kartofler af en nogen størrelse ud af dem, det må tiden vise, men de ville i hvert fald ikke blive til noget hvis de forblev i kassen i laden ;)

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2015 kl. 6.52

Jeg har ikke prøvet endnu, men har hørt om folk, der har lagt kartofler til efterårshøst med succes :)

Ved dog ikke præcist, hvornår de er lagt, men venter spændt på at høre om dine resultater!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 23. juli 2015 kl. 7.28

Det gjorde min far, han satte kartofler her i juli/august når enten ærter/bønner eller andet i køkkenhaven var færdig med at give afgrøder.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juli 2015 kl. 8.28

Vi begyndte i 2014 at lægge kartofler, når vi havde gravet andre op. Vi lægger løbende nye kartofler af samme sort, som dem vi graver op.
Dem der lægges nu kan høstes efter den 23. september, hvis ikke de bliver angrebet af skimmel.
Vi har også prøvet at lægge kartofler i okktober, men det var for sent.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. juli 2015 kl. 9.34

En gang for længe siden spurgte jeg min far som var bonde og gartner om man kunne lægge kartofler senere på sommeren. Han sagde at man godt kunne, men at udbyttet blev mindre end kartofler lagt i foråret. Desuden nævte han "King Edward" som skulle være en sort der egnede sig til at lægge sent.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2015 kl. 9.40

Det var noget man gjorde i de "gode gamle dage" en kolonihave eller nyttehave skulle yde noget , så når man gravede de nye kartofler op i juni , så lagde man en forspiret ned , men nr 2 hold blev 30-40% mindre i ydelse , da lyset som er energien er aftaget med ca 4-5 timer i døgnet i september måned.
I dag er det nok mere for sjov at man prøver at dyrke kartofler i sen sommeren , jeg ville nok dyrke sene ærter som sædskifte i kartoflebedet.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2015 kl. 10.07

Hvis man nu har lyst til at få nye kartofler i efteråret, hjælper det jo ikke meget at dyrke ærter :)

Bruger I egne spirede kartofler til at lægge nu?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 23. juli 2015 kl. 10.58

jeg har altid fået at vide at man skal ikke sætte kartofler der hvor man har gravet op kartofler, det skulle være p.g.a sygdomme i kartoflerne. Det betyder vel også mindre idag om kartoflerne giver meget eller lidt, bare man kan grave nye kartofler op.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2015 kl. 11.12

Nu så jeg lidt historisk på det , førhen dyrkede man anden hold kartofler samme sted som første hold , nyttehaveloderene/kolonihaverne var små og måtte udnyttes 100%
det var ikke for at få nye kartofler om efteråret , men bare at få kartofler , mad på bordet , idag ville jeg ikke dyrke kartofler samme sted , men lave vekselvirkning med ærter/bønner.
Hvis man vil have nye kartofler hver dag fra juni til september og har jord nok så kan man jo bare hver dag lægge 1-2 forspiret kartofler ned fra tidlig april til sent juli.............

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 23. juli 2015 kl. 11.13

Jeg havde rester tilbage af de læggekartofler jeg købte i foråret, så altså ikke "egne" spirede kartofler.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 23. juli 2015 kl. 11.17

He he, Svend, jeg ved godt at det ikke tager lang tid at lægge 1-2 kartofler hver dag og dermed have nye kartofler i lang tid, men hvor mange tror du ville få gjort det? ;)

Min søde gamle far har tit sagt til mig "hvis du bare bruger en halv time hver dag, så er det ikke noget problem", men hvis jeg skulle bruge en halv time hver dag på alle de ting der skal laves, så skal der være mindst dobbelt så mange timer i døgnet :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 23.07

Jeg lægger kartoflerne i samme bed. Der kommer ikke mere sygdom ved at kartoflen står i bedet hele sæsonen, end når der dyrkes to hold på samme sæson.
Jeg bruger noget af resterne af læggekartoflerne fra foråret. Om udbyttet er ringere ved sen lægning er vel ikke afgørende - der kommer to afgrøder.
Ved at efterplante med en anden plantefamilie komplicerer man sædskiftet.

Nyt svar til emnet »Nye kartofler til efteråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nye kartofler til efteråret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider