Skrevet af: Charlotte Østervang, 23. juli 2015 kl. 11.52
Hvad er dette og hvorledes hjælper jeg planten?
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2015 kl. 12.07
Prøv at søge på meldug oppe i søgefeltet...
Skrevet af: Henry G., 23. juli 2015 kl. 19.02
Planten er født med disse hvide aftegninger i bladene, d.v.s. planten er sund og rask som den er. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2015 kl. 19.36
Ud fra billedet er jeg ikke enig - men håber da, at du har ret, Henry :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juli 2015 kl. 19.44
Jeg tror også den har meldug selvom squash godt kan have et et lignede mønster. Hvis det er meldug burde Charlotte kunne se en tynd lidt vatagtig eller pulveragtig belægning.
Skrevet af: Charlotte Østervang, 23. juli 2015 kl. 23.37
Det er helt sikkert meldug. Jeg forsøger med frisk luft... Og kalk.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 24. juli 2015 kl. 8.44
Efter at have dyrket squash i en del år, så må jeg give Anja ret i, at planten ikke ser sund og rask ud. For det første er den alt for bleg, den mangler gødning og for det andet, hvor er alle dens blade?? Squashplanter har rigtige mange store blade. Blomsterenderne ser ud til at være svitset af og så er potten alt for lille. Squashplanter har brug for rigtig meget plads og skal ikke plantes i potter, men direkte i jorden, helst ud i køkkenhaven, hvor der er masser af plads, vand og næring. Det hvide er rigtig nok noget squashplanterne er født med, men din ser ud til at have meldug, formentlig forårsaget af de ringe levebetingelser.
Plant den ud i køkkenhaven og giv den en god jord, så skal du nok få squash sidst på sommeren. Planten kan trods alt tåle rigtig meget.
Skrevet af: Charlotte Østervang, 24. juli 2015 kl. 9.48
Ja det er helt sikkert meldug. Planten er købt for 5 kr i en slags rescue mission. Nu er jeg bare bange for at den smitter de andre planter. Jeg troede ikke at meldug kunne helbredes. Jeg har før haft squash og de blev kridhvide af meldug...
Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 22.44
Meldug er plantespecifik. Meldug på squash rammer kun squash og dens familie, men ikke andre familier.
Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 22.46
PS du kan bremse udbredelsen af meldug ved at give planten gode betingelser, og sprøjte de nye blade med mælk (5%), inden melduggen har sat sig.
Skrevet af: Charlotte Østervang, 25. juli 2015 kl. 6.33
Lars: mht mælk. Jeg blander lidt mælk i forstøveren og holder øje med nye blade? Lyder simpelt. Tak for alles råd. Der er håb for den forsømte plante...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Squash