Forum

Beskære jordbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 30. juli 2015 kl. 9.19

Nu nærmer tiden sig, eller gør den?
Jordbær sæsonen er over, jeg plantede 400 jordbær planter ud i starten af maj, de nåede slet ikke at give noget, men det havde jeg nu heller ikke forventet. Lige pt. står de rigtig flot, men er det nu de skal klippes ned, eller skal de slet ikke. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan blive klog på det ved at søge i forummet, nogen skrivet skal, andre, skal ikke.
Og hvis de skal klippes ned, hvilket redskab bruger I så til det, og glem plæneklipperen, de står i sort plast og den vil bare suge plastikken med op, erfaring jeg har fået efter at have haft jordbær på den måde i 6 år.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 30. juli 2015 kl. 9.24

De skal under ingen omstændigheder klippes ned. Men du kan med fordel fjerne alle udløberne (dem der bliver til nye stiklinger), hvis du altså ikke skal lave nye planter...
Udløberne klippes af med en saks.
Og så kan du også med fordel gøde dem en lille smule nu - hvis man gøder dem om foråret, så får man en masse blade og ikke så mange frugter.
Mvh Sabine

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 30. juli 2015 kl. 10.58

Sabine skriver "under ingen omstændigheder klippes ned". Nu lyder det som om at Johnnys planter er forholdsvis nye, men jeg mener da at ha' hørt at mange proffesionelle jordbær-avlere "pelser" hele marken med grovfilen, hvert år.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juli 2015 kl. 13.13

Hvad skulle formålet være med at fjerne bladene?
Er det for at forebygge sygdom?
Eller er den en arbejdsbesparende måde at fjerne udløbere på?
Planterne kan alt andet lige danne mere energi, hvis de beholder bladene. Det er jo gennem bladene, at de kan omdanne solens energi.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. juli 2015 kl. 13.38

Det er for at fjerne sygdom. Jordbær skal samtidig have hele deres årlige gødningsmængde på det tidspunkt og intet om foråret.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 30. juli 2015 kl. 14.18

Tjaa, nu skrev jeg det måske lidt bastant, men det er nu altså min erfaring. Jeg har dyrket jordbær i 6 år nu... men et godt resultat hvert år

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juli 2015 kl. 14.22

I private haver er det nok ikke nødvendigt at klippe bladene af. Jeg har aldrig gjort det - det var derfor jeg spurgte.
Jeg plantede jordbær i 2002, og er først nu ved at overveje at flytte dem. Og det er for at kunne komme ukrudtet til livs.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 30. juli 2015 kl. 19.01

Tak for svarene, jeg lader dem stå med blade 😀

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juli 2015 kl. 21.53

Fra en dyrkningsvejledning til erhvervet:

"Normalt aftopper man ikke jordbær, men er planterne meget kraftigvoksende, angrebet af meldug, gråskimmel og spindemider, eller er marken stærkt inficeret med ukrudt, kan en aftopning i cirka 10 cm. højde være aktuel lige efter høst. Den
afslåede top bør fjernes eller nedmuldes. Efter høst nedfræses ranker, ukrudt og halm. "

Pænt mange jordbær du har gang i Johnny :-)

Nyt svar til emnet »Beskære jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskære jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider