Forum

Løg skimmel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. juli 2015 kl. 20.11

Hvad er disse pletter?
Jeg har ikke oplevet dem før og frygter selvfølgelig, at det er løgskimmel. Selvom det ikke ligner billeder af løgskimmel, jeg har set, er der vel blot tale om et tidligt stadie.

Karna giver i www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1165.html en udmærket vejledning i hvordan der skal reageres.

Men pladsen er trang og er det et problem, hvis jeg hænger dem til tørre i en mørk (tør og lun) garage uden lys eller er det en fordel hvis de får lys?

Kan løgskimmel angribe allerede tørrede løg eller kan den kun optræde på levende blade?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. juli 2015 kl. 22.37

Løgene er klar til at blive taget op - toppen er faldet.
Tag dem op og tør dem grundigt, og fjern derefter toppen.
Løgskimmel rammer løgene og gør dem uholdbare. Her er det et angreb på toppen - det skyldes noget andet, måske et insekt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2015 kl. 22.57

En "tør og lun garage" er aldeles udmærket når blot derer et luftskifte ellers bliver der hurtigt for høj luftfugtighed. Blot må de ikke ligge tæt. Lys betyder ikke noget.

Når de er helt gennemtørre kan de hænges op i det fri på en tør plads, f.eks. under et tagudhæng.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 1. august 2015 kl. 6.06

Gælder det samme for slangehvidløg ?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 8.25

Ja

Nyt svar til emnet »Løg skimmel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg skimmel?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider