Skrevet af: Willy N, 3. august 2015 kl. 12.55
Er der nogen som ved, hvorfor det hedder et skuffejern?
(Platte genitiale vittigheder har ikke interesse).
Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2015 kl. 15.26
Det skal man nok være sprogforsker for at finde tilbage til.
Jeg ved kun, at den gamle gartner Johan Jensen, Hjortespring, født ca. 1890 (ikke unge Mogens) sagde, at han skuffede bedene og havegangene.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. august 2015 kl. 15.31
Jeg tror det er fra tysk "schuffeln".
Skrevet af: Willy N, 3. august 2015 kl. 15.56
@Claus
Lyder sandsynligt. Men hedder en møbelskuffe på tysk schuffel og hvordan opstår navnet så på tysk?
Andre haveredskaber har en relativt åbenlys knytning til almindelig anvendte begreber.
Men ikke skuffejern et.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. august 2015 kl. 17.11
Nej, en skuffe hedder "Schublade".
Jeg kom på sporet ved at tænke på det engelske "Shuffle" som bl.a. kan betyde at blande kort eller på anden måde bytte frem og tilbage. Det skulle så have rod i "schuffeln". Jeg tænker vores møbel "skuffe" har samme rod. Det er jo også noget med frem og tilbage.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. august 2015 kl. 21.44
ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=11047170&query=skuffejern "at skuffe" skulle komme af nedertysk "schuven" at skubbe.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. august 2015 kl. 21.54
Der hvor jeg er opvokset, kaldte vi det for et skufle-jern.
ordnet.dk/ods/ordbog?query=skufle
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. august 2015 kl. 22.08
Det sagde vi også nordenfjords.
Skrevet af: Willy N, 3. august 2015 kl. 22.53
Tak for bidragene.
Oprindelsen er ikke helt entydig men retningerne er lagt til nærmere beskæftigelse på regnvejrsdage eller vinteraftener.
Jeg må sige, at jeg ikke selv gik meget op i navnet, før en bekendt spurgte mig om, hvorfor det hed et skuffejern og har nu vanskeligt ved at gribe dette redskab, hvis betegnelse forsat ingen entydig relation har.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2015 kl. 19.42
Hej
Www.http://biogartenversand.de/product_info.php?cPath=120_219_221&products_id=3372
Er en meget interessant side med haveredskaber, som vi slet ikke kender her i DK. Et skuffejern uden hul i midten kaldes som regel Hacke, mens det med hul i midten kaldes for Schuffel. Min søster, som bor lige syd for grænsen schuffler sin have :-).
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 4. august 2015 kl. 22.41
@Ingeborg.
Tak for linket og beskrivelsen.
Men linket:
Www.http://biogartenversand.de/product_info.php?cPath=120_219_221 products_id=3372
virker ikke. Det skal være:
biogartenversand.de/product_info.php?cPath=120_219_221 products_id=3372
(der skal aldrig være "www" foran "http". Er der "www" i en adresse er det altid efter )
Desværre er siden kun på tysk og henvises til vinteraftener og Google translate (eller måske vores gamle ordbøger).
Men kan man tysk, ser det ud som en rigtig, rigtig spændende side.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2015 kl. 22.49
I er altid velkomne til at lade mig oversætte kortere sekvenser. Jeg garanterer at jeg er bedre end google.
Og undskyld det forkerte link. Tak for rettelsen.
Jeg kan se at man ligefrem kan købe redskaber beregnet til "hakning" i forskellige afgrøder, f. Eks mellem instokke :-).
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Betegnelsen skuffejern.