Skrevet af: Michael Munch-Hansen, 5. august 2015 kl. 19.43
Det er snart tid at tage mine løg op.
Det har altid undret mig, hvorfor der næsten altid (bøger, blade, hjemmesider) lyder en anbefaling om at lade dem ligge på jorden de første par dage??
Hvorfor ikke få dem hen på tørrestedet med det samme?
Hvem har et svar?
Skrevet af: Willy N, 5. august 2015 kl. 21.10
@ Michael.
Løg skal ikke ligge på jorden.
Man kan lade løgene ligge på jorden hvis jorden er tør!
Derfor er det ganske almindeligt - ikke mindst i denne sommer - at løgene tages op og hænges til tørre.
Har løgene løgskimmel, skal de op med det samme og tørres hurtigt.
Forskellige steder på dette site er der råd og vejledninger om dyrkning af løg. Bl.a.:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/228.html
I år fik løgene pludselig hvide pletter hvilket jeg tolker som skimmel, selvom det ikke behøver at være det og jeg måtte i gang med at konstruere et løgtørrings stativ.
De første tidligt såede løg havde ingen problemer og dem binder jeg normalt blot sammen i bundter og hænger op.
Ekspres tørring af løg med skimmel er vigtig fordi man kan hindre selve løget angribes. Tørringen af bladene, hvor skimmelen sidder, bevirker selve løget "forsegles" hvilket, foruden har betydning for skimmelen hindres i adgang til løget også er afgørende for løgets holdbarhed (så vidt jeg har forstået det.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2015 kl. 21.13
Helt enig med Willy.
Meget vrøvl gentages fra den ene forfatter til den næste :-)
Skrevet af: Bente Madsen, 5. august 2015 kl. 22.17
Lige et supplerede spørgsmål vedr. tørring af løg. Skal man lade alt det grønne blive ved løget og hvorfor, hvis man ikke lige vil lave en fletning? Fint tørrestativ :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2015 kl. 22.51
Ja, lad det hele tørre sammen og fjern først toppen når løget (og toppen) er helt tørt. Der er risiko for smitte med svampe gennem såret, hvis du klipper toppen af før tørreprocessen.
Det er mit bud :)
Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2015 kl. 22.25
Det, der tørrestativ, hvordan virker det? Køres planterne ind fra siden i mellemrum?
Selv ville jeg måske mere have lavet v-formede hak på forsiden- eller have lavet en ramme med net (som så kunne bruges til at sigte kompost. ;-D )
Mvh
Tine- jeg dyrker nu løg i smalle "jordbænke"- dvs vandet er nede og planterne tørres oppe. Men det er jo forskelligt, hvad man gør-
Skrevet af: Willy N, 8. august 2015 kl. 11.21
@Tine
Tak for spørgsmålet.
Som det er nu, stikker jeg løg toppene ned i mellemrummene.
Dog er det for enderne muligt, at skubbe dem ind som du spørger om.
Stativet blev lavet i et hurtigt forsøg på at redde løg, som havde fået løgskimmel. Det er lavet uden større overvejelser.
De to holdere som bærer listerne, kan sagtens flyttes meget tæt på centrum. Det gør det nemmere at hænge løgene op, fordi de fleste løg så blot skubbes ind.
Men jeg laver en anden model til næste sæson. Den bliver overvejet lidt nøjere.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. august 2015 kl. 17.06
Jeg kan anbefale en kraftig snor/tyndt reb, lagt dobbelt og snoet samme antal gange som man har løg, og spændt løst ud mellem to punkter. Løgene kan uden det store bøvl sættes ind i snoningerne hvor de hænger pænt separeret. Jeg bruger det til mine hvidløg.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2015 kl. 18.55
Lyder ret smart - det må prøves når de sidste hvidløg høstes :)
Skrevet af: Sabine Karstensen, 9. august 2015 kl. 12.32
Jeg har i mangel af bedre tørret mine løg på et alm klap-ud tørrestativ - stående i garagen - det fungerer fint indtil videre... Og jeg lader dem nu heller ikke ligge på jorden først - så risikerer jo man at de bliver våde - med mindre det da er en meget tør sommer
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvorfor skal løg ligge på jorden først?