Forum

Besøg af kålsommerfugle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 7. august 2015 kl. 21.10

Jeg har i dag haft den blandede fornøjelse at se kålsommerfugle flyve over mine kålplanter, som ikke er dækket af insektnet. Indtil i dag har jeg høstet de fineste broccoli helt uden angreb af larver. Nu begynder bladene på mine planter at blive hullede. Jeg har kigget efter æg og larver, men indtil nu kun fundet meget få. Mon der er noget, jeg kan gøre ud over at kigge nøje efter på planterne.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. august 2015 kl. 22.23

Du kan sprøjte med et biologisk middel med Bacillus thuringiensis. Midlet Dipel er ret udbredt, men der findes også andre.
Alternativt kan du bruge insektsæbe. Her må du dog vente nogen tid med at bruge kålen så sæben kan regne af.

Begge dele er godkendt til økologisk brug og den almindelige haveejer har mig bekendt ikke andre midler til rådighed.

Du kan selvfølgelig også fortsætte med den manuelle metode, men larverne er forbavsende svære at se. Hvis de får gnavet sig ind i kålhoveder er løbet kørt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2015 kl. 12.27

Tusind tak for svaret.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2015 kl. 13.48

Øv. Jeg kan ikke få det her i byen. Jeg får nok ikke flere kål så.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2015 kl. 14.07

Du køber det her:

www.nyttedyr.dk/produkt/dipel.aspx

og får det med posten.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2015 kl. 15.07

Tak ;-)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2015 kl. 15.11

Er det mon ikke for sent for mine kål nu? Jeg har lige været inde på den anbefalede side. Kan jeg købe det nu og gemme det til foråret, eller er holdbarheden kun en sæson? Det synes jeg ikke, jeg kan læse der..

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2015 kl. 15.53

Nu har jeg jo ikke set dine kål, men dipel eller tilsvarende virker på nogle få dage. Jeg har faktisk lige selv bestilt, da jeg også måtte konstatere at plantecentrene ikke længere har det på lager.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2015 kl. 15.57

Tak, jeg prøver. Ved du om det evt kan gemmes til næste år. Der står noget om 3 mrd holdbarhed, men det kunne vel også læses som om det holder 3 mdr på planterne...

Nyt svar til emnet »Besøg af kålsommerfugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Besøg af kålsommerfugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider