Forum

Vindrue – vokser kraftigt, men uden drue

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 16. august 2015 kl. 9.57

Hej Havenyt forum.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med ...

For 2 år siden flyttede jeg en vindrueplante fra nogle store blomsterkasser til haven (i Aarhus). Den vokser nu op ad en sydvendt mur med megen sol, og er beskyttet mod f.eks. stærk blæst. Vindruen lader også til at have gode betingelser - siden start juni, hvor den begyndte at sætte blade, er den vokset ca. 2½ meter. Den sætter hvad der ser ud til at være sunde blade.

Jeg er klar over, at den nok skal/skulle have været beskåret, men er endnu ikke helt klar over, hvordan det bedst gøres.

Min "udfordring" - og også baggrunden for mit spørgsmål her - er imidlertid, at den i år overhovedet ingen klaser bærer. Det første år efter udflytningen til haven bar den nogle få klaser, hvilket den også gjorde da den stod i blomsterkassen.

Jeg tænker, at årsagen måske kan være sommerens temperaturer m.m. i år ... ?

Imidlertid blev vindrueplanten sidste år klippet over ca. 10 cm fra jordniveau (en græsslåmaskine) og det er måske også en mulighed, at der er sket noget med den i den forbindelse?

Jeg håber en/flere her kan hjælpe med en afklaring.

Venlige hilsner & tak for mulige indsigter ;-)

Jesper

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 17. august 2015 kl. 0.00

Hej Jesper.

Det er beskæringen den er helt gal med.
Var der slet ikke nogen grene fra sidste år tilbage, efter mødet med plæneklipperen.?
De vindrueklasebærende skud kommer fra de grene der blev dannet året før, altså sidste år, og hvis de alle blev klippet ned til jorden, så er der jo ingen grene der kan skyde de druebærende skud, vel.?
Hvis du sender mig en mail, så sender jeg dig "de ca. 10 A4 sider om vindruepasning, som der bl.a. er omtalt i det indlæg, du evt. kan læse i her: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
Tlf.nr.: 4731 4705
hvis jeg ikke tager den, så mobil: 3033 8311
mail: hope@post.tele.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 17. august 2015 kl. 7.55

Hej Holger

Tak for dit svar ... Og til dit spørgsmål om der ikke var nogen grene tilbage efter mødet med plæneklipperen så er svaret "nej". Vores vicevært var desværre lidt for effektiv og vindruen blev klippet over stort set nede ved jordniveau - så kun ca. 10 - 15 cm tilbage af den oprindelige drueplante.

Hvilket jo så også vil sige, at dét, der vokser i år - ud fra hvad du skriver - så ikke vil bære druer.

Jeg vil imidlertid gerne give planten mulighed for på "bedste vis" at sætte druer næste år så du må meget gerne maile mig dine sider om vindruepasning.

Min email er moensted1 snabela hotmail.com

Hav en god dag ;-)

Venlige hilsner

Jesper

Nyt svar til emnet »Vindrue – vokser kraftigt, men uden drue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vindrue – vokser kraftigt, men uden drue

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider