Forum

Størrelse på køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 27. oktober 2015 kl. 16.21

Hej alle derude.

Jeg ville høre hvad folks erfaring er med størrelsen på deres køkkenhave, skulle de være så tæt på 100% selvforsynende med grøntsager som muligt, samt at have høns også.

Mange hilsner herfra.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2015 kl. 20.38

Det kommer an på, hvor mange man er!
Til en almindelig lille familie på 4 vil 100 kvm som regel være nok (kartofler, urter og sådan), men til decideret selvforsyning ville jeg regne med 50-100 kvm pr næse.

Høns- aner jeg ikke noget om, man du må kunne læse dig til noget på diverse hjemmesider. Husk at høns skal fodres under tag, og det er godt at kunne kalde dem til sig. Jeg har kun mine naboers, og de æder altså også gerne frugter (fx mine pærer, mens de hænger på træet!). Høns skraber desuden -og laver huller til at sove i, så husk hegn om køkkenhaven, og andet der er nyplantet.

Harald skrald-havehegn med tentorpæle kan gøre det! Mit er 60 cm højt.

Pøj pøj med det!

Mvh
Tine

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. oktober 2015 kl. 20.49

Hej Jannik Sinding

En grøntsags-og frugtproduktion der dækker et voksent menneskes behov året rundt kan klares på ca 100 kvadratmeter.
MEN det kræver:
Mulighed for frostfri opbevaring ved ca 6 - 8 grader. Kan være kule eller jordkælder, kælder, isoleret skur med udluftning.
Mulighed for i det tidlige forår at starte kål, porrer, selleri, bønner under beskyttede forhold (tilskudsvarme og ihvertfald frostfrit)
Mulighed for vanding i tørre perioder i vækstsæsonen.
God "vandøkonomi" i de øverste jordlag (brunt eller grønt jorddække).
God - ikke for rigelig!- tilførsel af plantenæringsstoffer - sker lettest med havekompost. Gerne med tilskud af husdyrgødning eller tang.
At der dyrkes alsidigt (rodfrugt, kål, bælgfrugter, bladgrønt og krydderurter foruden bærbuske og frugttræer (espalierede af hensyn til optimal udnyttelse af pladsen).
At man sætter tid af til at samle fra den frie natur - svampe, urter, bærfrugt og nødder. Måske også en fisketur kan bidrage til en spændende menu.... Eller måske et par bistader kan indgå i produktionen ?
Husdyrhold kan være for eksempel høns eller kaniner. Ved at høste hø på egen jord, dyrke lidt havre, hør og hvede på ledige steder i køkkenhaven og ved at lade hønsene gå frit i perioder (eller flytte kaninbure med trådbund) vil der kunne økonomiseres med pladsen som husdyrene tager. Begge typer af husdyr vil kunne fodres med grøntaffald. 5 - 8 høner under de betingelser kræver (sammen med indkøbt økologisk tilskudsfoder) 30 - 40 kvadratmeter, 2 - 3 moderkaniner + yngel kan klare sig fint med nogenlunde samme areal til bure og til græsning (i flytbare bure med trådbund), hvis der kan høstes hø et andet sted i haven / udenfor denne.

Du vil kunne finde masser af inspiration og gode råd i John Seymours "Håndbog i selvforsyning" - dit bibliotek kan skaffe den ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2015 kl. 21.35

Kaniner; Altså mine fik om sommeren også 1 lille vasketøjskurvfuld plukket grønt -pr aften, også selvom jeg aldrig havde flere end max. 19 ad gangen. Og de gik i græsningsbure på 2-4 kvm. Desuden fik mødre med små ad libitum kaninpiller + ca. 1/4 hvedeklid (det var billigt- dengang).

Hvis man kaster sig ud i kaninavl, ville jeg vælge "Fransk Vædder" evt krydse med "Hvid Land" også "Bourgogne (en smuk rød race)- og så krydse tilbage med vædder. "Belgisk Kæmpe"- er ret populær, den bliver også stor, men den kræver ret meget foder/ifht tilvæksten. Den kan man også bruge til at krydse med.

Men det kan man jo også læse mere om.

Væddere er som regel rolige dyr, der også kan være kælekaniner. IKKE dværgvæddere- men "Fransk vædder".

Mvh
Tine- fhv kanin-fancier

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. oktober 2015 kl. 22.46

@Jannik
Tænker man på køkkenhave må man tænke på alt muligt andet.
Hvordan har man det med koncerter, biograf, aviser og tv og venner og familie og ferier osv. osv.
Og hvordan har man det med prydhaven?
Og har man børn hvordan er det så med legen, med dem og den fælles opvask og alt det andet, som man laver sammen med ungerne.
Når alt dette og en masse andet er regnet ud og prioriteret, kan man finde ud af omfanget af køkkenhaven.
Alt efter hvilke afgrøder som dyrkes, forbruger en køkkenhave på 50 m2 et sted mellem ½ og 1½ timer i gennemsnit om dagen eller rundt regnet et sted ml. 150- 500 timer om året.
Men der kan sagtens ligges flere timer i en køkkenhave på 50 m2. Det vil blive rigeligt belønnet.

At tænke selvforsyning ind afhænger derfor ikke så meget af køkkenhaven, som det afhænger af dig selv og hvor eget tid du kan/vil ligge i den.
Og så er der som Lone Brems skriver en masse andre praktiske overvejelser.
Man kan f.eks. overveje at droppe kartofler til hele året (som kræver omhyggelig opbevaring) til fordel for f.eks. forskellige kål der kan høstes om vinteren eller porre osv. osv.

Således kan man målrette selvforsyning af grøntsager til det som giver mening i forhold til, at der måske også er en travl hverdag.
Ovenfor anføres det, at man må regne med 100m2 køkkenhave pr. voksen. Det mener jeg er i underkanten og under alle omstændigheder kræver en meget effektiv produktion og at der ingen grøntsager som mistes undervejs til et forår som er for vådt og koldt eller gulerodsfluer, skimmel osv.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. oktober 2015 kl. 23.29

Morfars selvforsyningsbog fra 1944 siger 100-150 m2 per voksen mand + "kartofler i marken" altså uden for arealet.
Hvis du har et normalt moderne forbrug af ris og pasta tror jeg nu godt du kan have grøntsager og alle de kartofler du gider spise på 150 m2.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. oktober 2015 kl. 8.08

@Claus.
Den bog kender jeg godt nok ikke.
Men er der beskrevet noget om ressourcer (tid) der skal anvendes?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. oktober 2015 kl. 9.47

Hej Willy. Det er denne bog:
bibliotek.dk/da/work/870970-basis:22347098

Der står så vidt jeg husker ikke noget om tid.
Det er min fornemmelse at tidsforbruget kan variere enormt alt efter ukrudtssmittetryk, afgrødevalg og hvordan man synes det skal se ud.
Jeg er vel nok oppe de 50 m2 med mine to bede, men jeg bruger næppe en time om dagen. Der går vel et par søndage i foråret med gravning, såning og lægning. Derefter et par timer om ugen med luge, vande osv. gennem juni og juli.

Man kan i reglen godt finde lidt ukrudt i hjørnerne, men jeg er meget omhyggelig med at det ikke når at sætte frø.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 28. oktober 2015 kl. 20.29

Hej Lone og jer andre. Tak for de mange svar.

Jeg står med min kone og kigger på hus med knap 1200 m2 grund. Tanken er at der skal være i omegnen af 400 m2 køkkenhave, hvor der er i regnet plads til ca 12 m2 drivhus og plads til dobbelt kompost beholder, samt nogle espalieret frugt træer som "væg" over til hyggehaven. Udover det så var det meningen at have ca 25-40 m2 hønsehus/indhegning.
Konen og jeg er begge opvokset med køkkenhave så hyggehave behøver ikke været så voldsomt stor.😊

Er selv kok og elsker at samle i naturen selv så det bliver ikke et problem.
Men det er mange år siden at jeg hjalp farfar med haven og har aldrig fundet ud af præcis hvor meget man direkte kan opnå på x antal m2

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. oktober 2015 kl. 21.26

Se her, hvad der eksempelvis kan dyrkes på sølle 20 m2.http://www.planteriget.dk/arstiden-i-haven/masser-af-gr%C3%B8nsager-pa-et-lille-areal

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. oktober 2015 kl. 9.10

@Anne-Grethe
Inspirerende vejledning. Men der står intet om tilførsel af gødning, vinterdækning eller grødgødning.
En så effektiv dyrkning kræver en meget omhyggelig planlægning af tilførsel af næringsstoffer og bevarelse/forbedring af jordstrukturen. Selv NPK - hvis haven ikke skal være bæredygtig - vil være utilstrækkelig.
Første sæson går måske fint mens anden sæson vil resulterer i elendige afgrøder uden disse ting indgår i planlægningen.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. oktober 2015 kl. 11.46

Villy, nej, det med gødningen har Peter Norris ikke fået med i sin lille manual :-) Det kan du så til gengæld læse lidt om her:

www.zefyr.dk/wp-content/uploads/2012/09/Selvforsyning.pdf

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. oktober 2015 kl. 13.51

Hmm 10 broccoli og 10 blomkål på *en* kvadratmeter.
Jeg synes Norris planen er noget optimistisk.

@Jannik. Mht din plan om frugttræer som afskærmning, så pas på de ikke kommer til at skygge for meget. Husk også at køkkenhaven ikke kan gå helt op til træerne. Du skal nok holde en halvanden meters afstand som minimum

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. oktober 2015 kl. 16.57

@Jannik Sinding

Du skulle tage og nærlæse de link du har fået fra Anne-Grethe, hvis du er til den økologiske køkkenhave. I modsætning til mange der udtaler sig i skrift og tale, så er Peter Norris værd at lytte til, da han deler ud af praktisk erfaring og ikke blot gætter løs i øst og vest, som så mange andre.

Når Claus advarer om at sætte frugttræer for tæt på køkkenhaven, så kan jeg kun give ham ret. Jeg har selv sat nogle ca. 2,5 meter fra de nærmeste højbede og her når træernes rødder ind. Træerne er på vildstamme. I dag vil jeg ikke gå nærmere et bed i køkkenhaven end 5 meter med frugttræer på vildstamme p.g.a. rødderne og kun mod vest p.g.a. sollys.

Og så skal du mere tænke i tid end kvadratmeter, som begrænsende faktor, hvis du har job og børn :)

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. oktober 2015 kl. 0.09

@Tom
Peter Norris har masser af erfaring og viden.
Men de små skrifter der er link til er vildledende.
Vejledningerne er tvivlsomme og kræver ekstrem god planlægning og disciplin allerede første sæson.
Det er meget store krav de stiller til en uerfaren og som jeg skriver, så mangler der helt gødnings- og jordstruktur kravene.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. oktober 2015 kl. 0.21

@Anne-Grethe
Afsnittet om gødning i artiklen er sådan set ganske udmærket.
Omend det er alt for kortfattet.
Gødning er én ting og jordstrukturen en anden.
Peter Norris fremhæver hønsene som bidragyder til gødning. Men de færreste har høns.
I en bæredygtig have er ikke blot økologisk hønsegødning godt. Det er lupin gødning også og meget andet gødning. Men for den skal være bæredygtig er det også vigtigt, at dosere korrekt.
Ellers forurener gødningen en økologisk gødning blandt andet vandløb på samme måde som konventionelle gødninger som f.eks. NPK.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. oktober 2015 kl. 1.20

Willy, jeg mener nu ikke linksene er vildledende - men vejledende. Selvfølgelig er der en masse ting, man skal sætte sig ind i, når man skal opstarte en selvforsynende have på 400 m2. Peter Norris har over 25 års erfaring i at dyrke økologisk køkkenhave, så jeg synes da nok, Jannik kan hente en del inspiration der.
Du skriver, at de færreste har høns, men Jannik vil jo netop også have høns.
Held og lykke med projektet Jannik. Gør brug af andres erfaring i det omfang du kan, og få dine egne erfaringer hen af vejen :-)

Nyt svar til emnet »Størrelse på køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Størrelse på køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider