Forum

Hvornår er kvæderne modne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. november 2015 kl. 11.46

Jeg har et kvædetræ med æblekvæder. I år, det ander år jeg har træet er der masser af kvæder. Men hvornår skal man høste kvæderne? Nogle af frugterne har stadig et grønligt skær og har dun, men de slipper meget let stilken og de dufter rigtig dejligt.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2015 kl. 15.49

Hej Mette når du løfter kvædefrugten opad og den knækker let af, er frugten klar til at blive plukket, men jeg venter gerne til vi har haft et par lette frostnætter, eller når de begynder at falde af. Hilsen Henry G.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 16.02

Vi får altid kvæder fra min søsters kvædetræ når kvæderne har fået frost første gang. Ellers skær en kvæde over. Hvis kærnere er brune er kvæderne parat til at blive høstede. Er de hvide eller grønne må du vente lidt med at plukke dem.
Ingeborg

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. november 2015 kl. 18.32

Det hænger sammen med, hvad de skal bruges til.
Til gele plukker vi dem her i slutningen af oktober. Til syltning gerne senere (som der står efter de har fået lidt frost). Sirup også senere.
Er kvæder til gele modne er der for lidt piktin. Geleen stivner ikke (og når vi laver kvædebrød bruger er det også af de tidligt plukkede kvæder).

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 1. november 2015 kl. 18.42

Jeg var allerede ude og plukke 2 spandfulde æblekvæder for 4 uger siden, - og de blev brugt til flere varianter af kvædegele. :)
En variant med ½ kvæde og ½ slåenbær giver en helt fantastisk gele, - kan varmt anbefales! :P
For 4 uger siden var der flere træer, hvor ½ af kvæderne allerede var faldet ned, andre sad stadig godt fast.

Jeg prøver lige om jeg kan finde ud af at vedhæfte et foto, af de 3-4 sorter som kom med hjem.

MVH JR.F.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. november 2015 kl. 8.20

@JR.F
Kvæder kan godt plukkes tidligt, som du skriver.
Men plukkes kvæder for tidligt, så går det ud over smagen.
Det gælder alle frugter, som der laves gele af.
Jo senere de plukkes desto bedre gele. Men også mindre piktin.
Vi plukker dem i flere omgange og oftest resulterer sidste omgang i, at vi får sirup - og ikke gele - som resultat.
Men nogle glas sirup er ganske udmærket og kan anvendes til mange forskellige ting som f.eks. is, Skyr, søde madretter med og lign.
Ingeborg kommer med en metode til konstatering af, om frugten er moden. Den kendte jeg ikke (de skal nu ikke være modne til gele). Næste sæson vil jeg da ligge mærke til hvilken farve kernerne har (jeg har nu heller ikke forsøgt med "fremmed" frugt i gele som eksempelvis slåen. Det lyder meget interessant).

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 18.21

JR.F
I din tekst skriver du om kvæder, men viser et billede af forskellige æbler. Det kan læsere, der ikke kender kvæder godt blive forvirrede over.
Her kommer der et par henvisninger vedr. tilberedning af kvæderhttp://strikinge.blogspot.dk/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
strikinge.blogspot.dk/2008/11/huslige-sysler-for-en-gangs-skyld.html
Og endelig en side med kvædebrød
strikinge.blogspot.dk/2009/10/kvdebrd.html
Ingeborg

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 18.22

Desværre manglede der et mellemrum ved det første link

strikinge.blogspot.dk/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
Ingeborg

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. november 2015 kl. 20.06

Tak for irettesættelsen Ingeborg! Den tager jeg til mig.
Billedet er naturligvis fra de bittesmå usandsynligt bitre små æbler (som også giver en skøn gele:) - kvæderne, har jeg ikke inde endnu!
Det er rettelig disse små sure æbler, som jeg har mikset med slåen og ribs.
Undskyld min vildfarelse.

MVH JR.F.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 20.14

Kvæder indeholder rigtig meget pektin og skal koges med kærnehuset og skræl til gelé.
Æbler til gelé skal ikke være helt modne. Jeg bruger de første grønne Filippa, som allerede faldt ned for 6-7 uger siden til gelé. I dag er æblerne helt modne. Der sidder endnu enkelte på træet, men de vil ikke kunne give gelé.
Ingeborg

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. november 2015 kl. 20.25

Forhåbentlig et foto af Kvæder taget for et par år siden. Hilsen Henry G.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 20.26

Æblegelé med rosenblade og andre naturlige smagsingredienser

strikinge.blogspot.dk/2011/08/blegele-af-umodne-nedfaldsbler.html

strikinge.blogspot.dk/2011/09/blegele-med-forskellig-smag-jeg-har.html

strikinge.blogspot.dk/2012/10/blegele-med-rosenbladecitronmelisse-og.html

Nu må ingen få det indtryk af at jeg er en rigtig "køkkenheks". Det er jeg langtfra!!!
Ingeborg

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 20.27

Henry G.................Det er Kiwifrugter du viser
Ingeborg

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. november 2015 kl. 20.27

Jeg prøver igen senere med det rigtige foto. Henry G.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 20.36

Kvædepulp = resterne når saften til gelé er dryppet af, kan fint bruges til kompot. Det er synd at smide så gode og smagfulde råvarer ud.
Kom pulpen i blenderen med skræl og kærnehus og giv det en omgang til det er jævnt som på billedet. Jeg tilsætter ikke Atamon eller andet, men fryser kompotten ned i passende portioner. Man kan tilsætte sukker efter behag.
Ingeborg

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. november 2015 kl. 22.54

For der nu skal være et billede af kvæder, er her et af pærekvæder.
Men der er mange forskellige slags kvæder.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 12. oktober 2018 kl. 13.48

Jeg har fået en pose med pærekvæder, som jeg ville lave marmelade af.
Men frugten er så hård, at den er svær, at skære igennem og kødet er lidt brunligt.
Er de plukket for tidligt?
Mvh Hanne

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2018 kl. 14.39

Kvæder er grnerelt meget hårde at skære i. Nogle år kan kødet være brunligt. Min erfaring er at det brune godt kan forsvinde, når kvæderne koges. Jeg har altid syltet kvæder.
Ingeborg
Vi har plukket kvæder efter første nattefrost.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 13. oktober 2018 kl. 7.59

Billedet ligner nu mest vilde æbler/skovabild!?!?

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 13. oktober 2018 kl. 8.03

😵Hehe, trådene opfører sig ikke helt som på f. eks FB. Men så fik vi da set både æbler, kivi og rigtige kvæder. Havde tænkt st plukke mine kvæder i dag!

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2018 kl. 8.07

Der findes kvæder med pærelignende og æblelignende form. Selvfølgelig er det kvæder på billedet. Nogen kvæder er behårede, andre ikke. Selve kødet viser også det typiske lidt grove kød.Ingen tvivl om at det er KVÆDER.
Ingeborg

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2018 kl. 8.10

Der her er jo heldigvis ikke Facebook.
strikinge.blogspot.com/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
Ingeborg

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 14. oktober 2018 kl. 9.40

Tak for svar Ingeborg, så venter jeg lidt, tænker bare de falder af i en voldsom blæst, da de meget let slipper stilken på træet.....

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. oktober 2018 kl. 21.47

Hvis de slipper let vil jeg anbefale at du plukker dem og evt. lader dem eftermodne inde. De dufter dejligt mens det står på.
Det med at de har brune partier inden i er en svaghed kvæder har. Det bliver ikke mindre af at de bliver mere modne. Tværtimod. Som Ingeborg er inde på kan man sagtens bruge dem alligevel. Dog vil jeg sige, det kan blive så meget at de fleste nok vil synes det bliver for uappetitligt at gå videre med.

Hvis nogen har tips til at undgå brunfarvningen, evt. sortsanbefalinger, vil jeg gerne høre om det.

Nyt svar til emnet »Hvornår er kvæderne modne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår er kvæderne modne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider