Forum

Gødning med hestemøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Christian Mikkelsen, 28. januar 2016 kl. 14.29

hej hvordan ser det ud med gødning af køkkenhave i landsbyområde.
jeg har pagtet 2280 kvm af kommunne og er ved at indrette køkkenhave på car 360 kvm. her har jeg nukørt hestemøg på halvdelen. nu kom en nabo og ville politianmelde mig fordi jeg havde en mødding.
hvilke regler er derf for organisk gødskning??
venlig hilsen
Jens Christian Mikkelsen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 28. januar 2016 kl. 14.48

Hvor stort et lag har du lagt ud ?. Det må bygge på et skøn .Jeg tro at du skal have kommunen ind over angående regler .
Eller må du meddele din nabo at du har i sinde at pløje det ned .Det bliver det ikke ringere af .
Jeg havde i øvrig samme problem der hvor jeg boede før .Mit problem var at der var alt for meget halm heri så det så voldsom ud men det var væk inden efteråret.
Hos mig var det også lugten .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. januar 2016 kl. 14.55

Der er et omfattende regelsæt omkring opbevaring og brug af husdyrgødning.

Se om du kan bruge kap. 5 i dette link til noget.

www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=175399#id68584cfe-5e90-46a5-80d6-7592468aa832

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. januar 2016 kl. 15.10

Hej Jens Christian Mikkelsen

Citat fra gældende bekendtgørelse:
"I forbindelse med udbringning må der i marken placeres midlertidige oplag af kompost uden overdækning i op til en uge.

I første omgang har du ihvertfald denne passus i § 14 stk 3 i Husdyrgødningsbekendtgørelsen at "læne dig op ad" - det giver da en smule tid til at lægge en strategi for, hvordan du kan komme videre, uden at naboen føler sig generet.

Håber at du finder vej ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Christian Mikkelsen, 28. januar 2016 kl. 15.19

Jeg har vel udlagt et lag på ca 5 cm, men det er rigtigt at det ser voldsomt ud med al det halm,
Jeg havde tænkt mig at få det fræset ned så hurtigt det kan lade sig gøre. Hestemøg er jo nu ikke det der lugter mest

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2016 kl. 17.54

Gud fader bevares - de går godt nok i små sko der...

Jeg ville helt klart lige snuppe kommunen over telefonen i morgen og forklare dem, at de 5 cm er væk til foråret - og der kan da umuligt være nogen som helst lugtgener på denne årstid :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. januar 2016 kl. 18.26

Nu gælder denne bekendtgørelse for erhvervsmæssigt dyrehold, så med mindre du har en rideskole eller andet cvr-nr. der beskæftiger sig med dyr, så tror jeg næppe du er omfattet af den. Med mindre gødningen stammer fra den ejendom, hvorfra du lejer jorden.

Hvis du har prøvet med venlighed, så er mit forslag, at du lader naboen politianmelde dig. Hvis politiet overhovedet viser sig, forklarer du dem sammenhængen og det ender med ingenting.

En mødding er det ikke, men derimod fladekompostering og du skal absolut ikke fræse det, med mindre du er presset til det. Du opnår den bedste jord ved at undgå jordbearbejdning. Gentager du øvelsen to tre år i træk, vil selv din nabo kunne se effekten :-D

Nyt svar til emnet »Gødning med hestemøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gødning med hestemøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider