Forum

Ingen varmeudvikling i halmballe have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Fjord, 16. april 2016 kl. 9.33

Kære havefolk

Min kone og jeg har i år forsøgt os med en Halmballe have, og fulgt bogen af samme navn. Jeg havde indtryk af, at man skulle kunne måle en varme udvikling efter nogle dage, men absolute intet er sket selvom vi har fulgt de forskellige gødningsmængder for de forskellige dage. Det eneste som vi måske har gjort anderledes er, at vi har opløst gødningen i varmt vand, og så vandet gødningen ind i ballerne.
Er der nogen som har en ide om hvad der kan være gået galt (og om det overhovedet er gået galt).

De bedste hilsner
Morten

PS: Et par af ballerne er begyndt at spire (tror at det er græs)?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 9.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. april 2016 kl. 10.11

Det er nok bare spildkorn der spirer.
Hvilken gødning har du brugt?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 16. april 2016 kl. 10.23

Det er en bakterieproces - så der skal ske en podning - ligesom når man poder jord til bælgplanter.

Ren halm nedbrydes langsomt, fordi den rummer få bakterier og opløselige næringsstoffer.

Man kan få bakterierne fra husdyrgødning, eller ved at røre havejord eller skovmuld op i vand og overbruse bunken.

Vandet skal iøvrigt ikke være skoldvarmt, for det dræber også bakterierne.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. april 2016 kl. 11.27

Det handler om C/N forholdet, samt passende fugtighed og adgang for luft/ ilt. Podning er ikke nødvendigt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 16. april 2016 kl. 16.08

Hej Morten & kone.

Der har i Haveselskabets blad HAVEN nr. 8, august 2015 været 2 artikler om at dyrke i halmballer.
Den ene er Eva Amdisen, der dyrker i halmballer på friland, og den anden er mig der har dyrket i hvedehalmballer i mit drivhus i ca. 35 år. Det plejer at gå fint uden nogen problemer, så send mig en mail, så vil jeg svare jer så godt jeg kan.

Venlig hilsen Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Mail: hope@post.tele.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 16.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Fjord, 17. april 2016 kl. 20.34

Hej Alle

Tak for jeres svar.
Det var faktisk artiklerne i HAVEN fra sidste år som inspirerede os til at prøve halmballer, så jeg vil skrive til Holger.

Med venlig hilsen
Morten

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. april 2016 kl. 13.03

Det er nok problemet: I har vandet g'dningen ud, så den ikke er i ret koncentration. Dvs er for fortyndet.

Også kommer varmeudviklingen fra bakteriernes (mikroorganismerne) i halmen, dvs nedbrydning. Hvor varmt var det vand?

Varmt hanevand kan godt være *for* varmt for mikroorganismerne. lidt ligesom, man kan slå gæren i en dejg ihjel med for varm væske.

Mvh
Tine- og pøj pøj med projektet (Y)

Nyt svar til emnet »Ingen varmeudvikling i halmballe have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ingen varmeudvikling i halmballe have

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider