Skrevet af: Keld Damkjær, 5. maj 2016 kl. 22.23
Hej
Jeg er loge flyttet i hus og ser ebdelig muligheden for at dyrke køkkenhave og herunder drivhuset.
Jeg er dog lidt i tvivl om placering heraf. Jeg har taget et billede af en skitse og håber den kommer til at vende rigtigt ved upload.
Nå i den sydøstlige del af haven har jeg en flot troldhasael, jeg tænker selv, at drivhuset står bedst ved siden af selvsamme i de følgdende rækker skal der være bede efter det sidste bed vil jeg etablere en skovhave som skal grænse op til det levende læhegn (store træer).
Jeg har flere spørgsmål og måske i kan supplere ned noget jeg ikke selv er kommet på :-):
Vil drivhuset skygge for meget for de resterende bed og burde stå henne ved afgrænsningen til skovhaven?
Er en troldhassel meget krævende - her tænker jeg på at have jordbund i drivhuset samt muligheden for at have en nedgravet sokkel i leca blokke?
Anbefalinger til et stærkt og billigt drivhus eks Halls eller andre forslag evt forhandler via privatbesked? Har små børn og vil ikke have glas liggende i haven, jeg er dog heller ikke helt vild med polycarbobat mht udseende.
Størrelsesforhold har jeg ikke tegnet 100% efter.
Skrevet af: Keld Damkjær, 5. maj 2016 kl. 22.24
Jeg prøver med et nyt billede
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. maj 2016 kl. 22.52
Der er noget helt galt med verdenshjørnerne på din tegning :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2016 kl. 23.54
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Keld Damkjær, 6. maj 2016 kl. 8.33
Pokkers lavede samme fejl på første skitse og alligevel kom den med på den rettede skitse :-) :-).
Det er N og V der skal byttes.
Med skovhave mener jeg at finde inspiration fra permakultur med flerårige planter og buske og enkelte enårige planter.
Læhegnet står mod nord. Mod øst og syd er der lav hæk. Om formiddagen vil troldhaslen give lidt skygge mens vores tag giver en smule skygge om aftenen hvis drivhuset står i den anden siden.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. maj 2016 kl. 8.40
Du er klar over, hvor stor Troldhasselen kan blive?
At stille sådan en sag foran drivhusets sydside er måske ikke ideelt.
Skrevet af: Keld Damkjær, 6. maj 2016 kl. 8.53
Nej, det vidste jeg ikke. Hvis jeg stiller drivhuset i midten af rækkerne altså.med bede på hver side er bedre. Vil drivhuset komme til at skygge for bedene eller er det blot en mindre form sag?
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2016 kl. 9.00
Skrevet af: Keld Damkjær, 6. maj 2016 kl. 9.49
Ok, Frank. Det vil sige alle bede på sydsiden af drivhuset og skovhaven til den anden side (her er tale om et mindre hjørne af haven). Om aftenen vil der komme lidt skygge fra vores hus, som har høj tagryg, men det er vel en mindre del af det sammenlignet med skygge tidligere på dagen?
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2016 kl. 9.56
Skrevet af: Keld Damkjær, 6. maj 2016 kl. 11.55
Drivhuset kan ikkke stå direkte syd for huset. Hvad hvis drivhuset står mellem nogle af de forvebtede bede eller er det ikke det der gør forskellen?
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2016 kl. 11.58
Skrevet af: Keld Damkjær, 6. maj 2016 kl. 12.03
Det er primært agurk og tomat. Godt nok. Jeg arbejder med tanken om at få det længere over i den side
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2016 kl. 12.24
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Placering