Forum

Høste frø fra én kålplante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 12. maj 2016 kl. 12.56

Jeg har de sidste år høstet frø fra mine grønkål, men de to planter, jeg havde udset til at skulle blomstre i år har ikke klaret overvintringen lige godt. Den ene døde desværre, og nu har jeg kun én plante, som går i gang med blomstringen om en måneds tid.
Jeg ved ikke, om kålplanter har brug for mere end én plante for at blive bestøvet. Er der er en herinde, som kan hjælpe?

Jeg er klar over, at kål nemt krydser sig med andre i samme slægt, men jeg har ingen i umiddelbar nærhed, der dyrker køkkenhave og satser på, at der heller ingen vilde kålplanter er.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 12. maj 2016 kl. 19.25

Svagt husker jeg et par forelæsninger på Uni om inkompabilitetsgener hos Brassica (kål).
Så hvis du vil have noget spiseligt ud af at så de frø, du håber at så, er det vel bedst at finde velegnede kålblomster.
Har læst, at permakulturfolkene har flerårige kålplanter, så måske kan de forsyne dig med en lille buket?

Mvh. Chris

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 12. maj 2016 kl. 19.28

Hej Chris
Det er begge grønkålsplanter, så de er skam spiselige.
Mit spørgsmål er, om én plante kan bestøve sine egne blomster.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 12. maj 2016 kl. 20.13

Undskyld fremmedordene.
Det vil overraske mig, hvis de kan selvbestøve.

Nyt svar til emnet »Høste frø fra én kålplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Høste frø fra én kålplante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider