Skrevet af: Mathias Michael Jensen, 13. maj 2016 kl. 8.51
Hej
Jeg er nybegynder, men i år vil jeg dyrke mine egne bønner, gerne forskellig slags. Jeg har tænkt mig at lave et højbed, 25-30 cm. Jeg fræser jorden først og sætter beddet op på den fræsede jord. Herefter har jeg tænkt at efterfylde med kompost fra den lokale genbrugsstation, hvor komposten kan hentes på trailer. Jeg venter med at plante, til jorden er over 14 grader døgnet rundt (Det har jeg læst mig til).
Er jeg helt galt på den? Højbede? Masser af sol, kompostjord? mm.
Håber I kan give mig lidt råd.
Skrevet af: Mathias Michael Jensen, 13. maj 2016 kl. 9.34
Det skal måske nævnes, at jeg tænker på typerne: lilla brydbønner, grønne brydbønner, voksbønner, snitbønner
Skrevet af: Sabine Karstensen, 13. maj 2016 kl. 9.36
Eftersom som bønner er kvælstoffixerende, og dermed må være selvforsynende med kvælstof, er det nok lidt overkill at sætte dem i ren kompost fra genbrugspladsen. Jeg ved ikke om de lige frem vil tage skade af det, men det er ihvertfald unødvendigt vil jeg mene. Men du kan jo blande lidt kompost i noget af din egen jord.
Skrevet af: Mathias Michael Jensen, 13. maj 2016 kl. 9.39
Komposten er mest forbi det er nemt og jeg mangler løst jord til højbedene. Men hvis det ikke skader!! Tak for respons
Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2016 kl. 10.36
Hej Mathias Michael Jensen
Det vil med ret stor sandsynlighed give skader på bønneplanterne hvis du går efter den plan, du har lagt....
Der vil komme rodskader (kaldet rodbrand) og bønneplanterne vil ikke kunne udvikle sig til sunde planter med god blomstring.
På genbrugsstationer kan man alle steder bede om at få udleveret det nyeste kompostdeklaration, som bl.a. fortæller om kompostens indhold af de tre vigtigste næringsstoffer og dens indhold af tungmetaller (Bly, cadmium og kviksølv).
Mange genbrugsstationer udleverer brugsvejledning... Det vigtigste råd i forhold til anvendelse af komposten til urtehave er, at