Skrevet af: Annette Lundgaard, 13. maj 2016 kl. 19.29
Nu har jeg så laver rabarbervand, som skulle være virksomt mod bladlus. Jeg har imidlertid ingen bladlus nu. Jeg lavede vandet, fordi jeg skulle bruge rabarberne. Ved nogen, om jeg kan vande med rabarbervandet?
Skrevet af: Gartner Duun, 13. maj 2016 kl. 19.52
Kan du ikke fryse det ned til bedre tider. Eller komme atamon i for ellers tror jeg at det vil rådne for dig.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 13. maj 2016 kl. 19.59
Tak for rådet. 😊 Jeg tror ikke, jeg gider fryse det. Min fryser rummer mere spiselige varer. Jeg tænkte, at der måske kunne være noget godt deri. Brændenældevand er jo gødning..
Skrevet af: Tine Horsum, 13. maj 2016 kl. 20.03
Hvad er rabarbervand?
Og hvad fremstilles det af (stilken eller blade?).
Hvorfor skulle det virke mod bladlus? Syren? Men vil planterne så ikke også tage skade?
Jeg er ikke stødt på lige netop dette husråd før så, måske spørger jeg dumt!
Hvis man ikke spørger, bliver man ikke mere vidende.
Mvh
Tine
Skrevet af: Annette Lundgaard, 13. maj 2016 kl. 20.22
Tine, jeg svarer gerne. Jeg har min viden fra bogen Økologisk have af Jens Juhl og Sølva Falgren. 1 kg rabarberblade finhakkes og overhældes med 10 l kogende vand. Det trækker i 24 timer.
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2016 kl. 23.26
Det er en dårlig ide at vande med stadset. Det indeholder en masse oxalsyre. Udover at forsure jorden vil det have negativ effekt på planternes optagelse af vigtige næringstoffer. Indtil det bliver nedbrudt i hvert fald.
Oxalsyre bruges som rustfjerner, så hvis du har rust i f.eks. WC kummen kan du bruge det der. Du skal ikke bruge det i badekaret for det kan ætse emalje.
Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2016 kl. 0.39
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 14. maj 2016 kl. 8.07
Tak for svarene. God pinse.
Skrevet af: Gartner Duun, 15. maj 2016 kl. 13.14
Hej Anette
Hvis det kun er til bekæmpelse af lus findes der den meget harmløse opskriftt som ikke bliver for gammel
Den består af følgende :
1 deciliter brun sæbe
1 deciliter husholdningssprit
8 deciliter ren vand .
Det blandes sammen til sæben er hel opløst . og udsprøjtes så det dækker hele planten . Også undersiden .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarbervand