Forum

Trådalger til kompostering og bunddække?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Holmes, 27. maj 2016 kl. 20.45

Hej!
Jeg bor op ad et gadekær der producerer enorme mængder af trådalger, der når det tages op minder mere om tekstilfibre end alger og tørrer ind til et tæt tæppe. Er der nogen der har erfaringer med at kompostere dem, eller bruge dem som bunddække mellem afgrøder?
Havehilsen Helene

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. maj 2016 kl. 22.14

Så skal du nok en tur i historie bøgerne. Dengang man også brugte tang i stor stil . Om man så har smidt det på taget eller i køkkenhaven ved jeg ikke men jeg kunne forestille mig at det er næringsrig da det gror i næringsrig vand .

Men kan du ikke prøve i et lille hjørne af køkkenhaven og så se hvad der sker ?. Asparges elsker tang .
Prøv også at kompostere det i en åben beholder .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Holmes, 27. maj 2016 kl. 22.26

Hej Søren
jo, jeg har netop været ude og dække et bed af med kåludplantningsplanter, de skulle jo også kunne lide tang...
kønt er det ikke, og lugten er heller ikke fantastisk, men hvem ved, måske forvirrer det dræbersneglene? Tænker at man da ikke har problemet med saltholdigheden, men det virker godt nok svært nedbrydeligt. Strukturmæssigt er det meget anderledes end havtang, minder en del om rockwool! Mon man skulle drysse jord ovenpå? Jeg rapporterer tilbage når der er gået noget tid..
Helene

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. maj 2016 kl. 22.39

Det lyder spændende men som sagt så er det ny for mig .
Hvis du kan tørre det kan det være at det har en god brændværdi :-).

Men du må meget gerne rapportere tilbage igen så lære jeg også noget .

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. maj 2016 kl. 23.28

Hej Helene det er en rigtig god idé du har med at lægge algerne mellem dine rækker, men lad der blive lidt luft langs de små planter i rækken, da denne alge holder på fugten og modvirker vandfordampning fra jorden nedenunder. Bare det var mig der havde den mulighed. Hilsen Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2016 kl. 0.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Holmes, 28. maj 2016 kl. 13.13

Hej Henry G og I andre
Du /I skal da være velkomne til at komme og hente trådalger!! ( hvis I bor i nærheden), vi renser faktisk gadekæret i morgen! (og gør det jævnligt) Det er i Jenslev syd for Kirke Hyllinge ca midt mellem Holbæk og Roskilde. Gi mig et praj så det ikke bliver kørt væk
Mvh Helene

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. maj 2016 kl. 14.58

Tak for det gode tilbud, men der er nok rigelige km. til dig, jeg bor i det østlige Sønderjylland. Hilsen Henry G.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Holmes, 5. juni 2016 kl. 14.36

Hej!
Første melding fra trådalgeafdækningseksperimentet er, at det ser rigtig lovende ud! Selv her i den bagende hede er der fugtig mørk jord nedenunder "filttæppet", intet spirende ukrudt og snegle har jeg heller ikke set. Kålplanterne ser glade ud og det gør jeg også! Mine naboer er nu også begyndt at eksperimentere, hvem ved, måske ender det med at vi slet ikke vil af med vores trådalger i gadekærret, men istedet sælger det i små poser ved vejen!!
Næste eksperiment er at bruge algerne istedet for halm under jordbærrene...
Til dig Henry G. og alle I andre der har lyst at prøve, så tror jeg at enhver gadekærs/vandhulsejer vil være lykkelig for nogen der gider fjerne nogle af dem. De er ganske lette at få op med en løvrive fra bredden. Vi "trawler" det ikke særligt dybe gadekær 2 mand i Waders og en 2m. bane hønsenet (med en bambuspind i hver side) imellem os- det er effektivt!
Hilsen Helene

Nyt svar til emnet »Trådalger til kompostering og bunddække?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Trådalger til kompostering og bunddække?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider