Skrevet af: M. Lund, 1. juni 2016 kl. 11.21
Hej alle på havenyt.dk
Jeg har en væksthusgartner uddannelse så ved ikke så meget om kartofler endnu :) - Det er mit første år med stor køkkenhave/er. Jeg har valgt en nem sort da det er første gang jeg dyrker min egen jord. har gødet før lægning med naturgødning. og kalket jorden en smule til optagelse af div, næringsstoffer. Mine kartofler ser bare så sunde og raske ud, men hold nu fast de er STORE. De er alle oppe omkring en meter høje, og hvad jeg kan se rundt omkring på nettet, er mine kartofler MEGET høje i forhold til. Der er ikke begyndene kartofel dannelse, har lige været uge at kigge. Kun små hvide "knolde" og "hoved" kartoflen samt en masse rødder. Jeg er nysgerig efter at vide, vil de blive ved med at skyde sådan i vejret. De blomster ikke endnu, men vokser og vokser kraftig! Er begynd at tro der er for meget gødskning i jorden. Internettet giver mig ikke bedre og mere brugbar viden, så ville se om jeg kunne få en hjælpende hånd herinde :)
Der kommer billede senere på dagen..
Mange Tak - Mads
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juni 2016 kl. 12.50
Hej Mads
Du må have givet alt for meget kvælstof. Det er heller ikke en god ide at kalke inden kartofler med mindre jorden er ekstremt sur. Let sur jord forebygger nemlig skurv.
Jeg tænker der nok skal komme kartofler i løbet af de næste par uger, men nok ikke så mange som der kunne have været.
Skrevet af: M. Lund, 1. juni 2016 kl. 22.08
Ja se det er jo surt.. Men man lærer af det til næste sommer :) tusinde tak, det giver rigtig god mening.
Jorden blev kalket og vendt i start febuar, så ca 2 måneder +- før lægning.. Jeg har kun hørt massere gødskning har ikke læst noget om kvælstof mængden! Men håber på det bedste og tager ved lære hver dag :) det er et hårdt fag det grønne, og min expertice er kun ved blomster.. Tusinde tak! - Men syntes ikke jeg kom så meget gødskning i jorden, men ja.. Kan du komme med gode råd til næste sommer, hvor jeg selvfølgelig IKKE dyrker det samme sted :)
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2016 kl. 3.14
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2016 kl. 3.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Solist sort er efterhånden 1 meter høje.