Skrevet af: K. Langgaard, 26. juni 2016 kl. 21.45
Hej havevenner
Jeg har jorbær i en stor krukke og de bærer pænt på 3. År.
Men det forekommer mig, at bærrene var mere søde og velsmagende sidste år. Kan bærrenes smag forandres når planten bliver gammel?
Venlig hilsen K L
Skrevet af: Iben H., 26. juni 2016 kl. 23.20
Jeg er forholdvis ny ud i havens glæder, men jordbærplanter skal vist skiftes ud, når de har båret frugt i to år, og 2. årsplanterne giver mest.
Læs evt. denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/71.html
Skrevet af: Anne Demant, 27. juni 2016 kl. 9.45
For år tilbage havde jeg jordbær, gamle sorter, og de kan nok ikke helt sammenlignes med alle de nye. Hverken hvad udbytte, smag eller adfærd angår.
Men at dine planter skulle give anderledes smag, fordi de har et par år på bagen, tror jeg ikke. På udbyttet måske.
Derimod tror jeg at sol, varme og vand + hvad der ellers sker i en jordbærplantes cyklus, spiller meget ind på smagen. Det gør det også på anden frugt; druer, æbler osv.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forringes jordbærret når planten ældes?