Forum

Mynte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas & Camilla, 13. januar 2005 kl. 22.19

Vi er et ungt par der lige er flyttet i hus med en stor have, men da haven er èt stort vildnis ville vi høre om vi kunne dyrke noget mynte hvis vi købte et af de billige plastic-underlæg til havedamme og bare ryddede en smule af haven?

Venlig hilsen
Andraes & Camilla

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 16. januar 2005 kl. 9.29

Tjah -mynte er jo selv nærmest ukrudt
– jeg har selv 4 forskellige slags- men de er efter et par sommre blevet tæmmet og plantet i bundløse potter gravet ned i et halvskygget bed.- så ved jeg hvor jeg har dem.

Om det er en god ide at plante dem i de her havedamme ved jeg ikke- der skal i hvertfald være huller i -så store regnskyld kan komme væk- for nok kan mynte lide fugt men ikke alle typer er vilde med pemanente våde fødder.

Jeg overtog selv en meget vild have for 4,5 år siden
og det er en god ide at tage en etape af gangen.

Der er også andre muligheder end mynte- for nok er myntete dejligt med flere m2?

VH
Henriette

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas & Camilla, 16. januar 2005 kl. 12.24

Hvor har du købt sådan nogle bundløse potter?

PS: Igår ryddede vi stedet hvor vi havde tænkt os vores køkkenhave skal være, men vores nabo mente vi var nødt til at leje en havefræser for at få noget til at gro. Er det ikke nok med en spade og en kultivator?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 16. januar 2005 kl. 14.43

Skær bunden af plastikpotter,så har I bundløse potter.

Nogle mennesker er meget glade for havefræsere, men man skal huske at når man fræser laver man alle de små hjælpere,regnormene til mos.

Hvad gjorde man før havefræserne:gravede med spade og greb.Det er selvfølgelig hårdere, men kan lade sig gøre

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 18. januar 2005 kl. 16.44

Ja jeg har skåret bunden af store potter fra æbletræer m.m
Jge vil hellere ikke anbefale fræseren – hvis man har skvalderkål etc så får man bare en million nye skvalderkål ud af det.

Jeg anlagde min køkkenhave for 4 år siden på et stykke græsplæne/ ukrudtsbed. Jeg må tilstå at vi fræsede en gang meget effektivt. Vi havde først fjernet det øverste lag græstørv- derfter kørt masser af halvt omsat kompost og hønsemøg med masser af halm i på- derefter fræsede vi grundigt en gang for at få blandet jorden grundigt. Siden har vi aldrig fræset da vi har lavet bede i 90 cm – 110 cm bredde. Hvert år graver vi med greb og tilsætter ny halvt formuldet kompost som dyne og jorden er rigtig fin.

I resten af haven hvor der var massere af hyld, mirabeller, citronmellisse, brændenælder, skvalderkål etc har jeg tålmodigt gravet med greb i det tidlige forår- luget hele sommeren og tilsat ny kompst hvert år- vi nærmer os langsomt en tilstand hvor skvalderkålen og hyldebørn kan holdes nogenlunde under kontrol. Men jeg har heldigvis også en relativ let jord- hvis jorden er alt for fed så er det sværere at få bugt med gammel skvalderkål m.m

Nyt svar til emnet »Mynte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mynte

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider