Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 20.29
Jeg har haft succes med mine kartoffelpots i år. Har høstet kartofler svarende til ca. 5 kg allerede. De har ikke blomstret, stænglerne over jorden er nu meget høje og væltede i regnvejret. I dag opdagede jeg en knold ca. 20 cm oppe ad stænglen. Ved det næste bladudspring fra stænglen var der også en knold på vej. Hvad er det?
Jeg håber at nogen kan svare.
Ingeborg
Skrevet af: Ayoe B. P., 12. juli 2016 kl. 21.41
Det ligner ærlig talt et æble eller lign. umoden frugt (valnød måske?) der har kilet sig fast i det bladhjørne. Men måske tager jeg fejl..... ;)
Dog er stilken rimelig tydelig på billedet og blomsten ses også, stadig delvis grøn. :)
Skrevet af: Anne Demant, 12. juli 2016 kl. 21.59
det er en (giftig) frødannelse
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 22.32
Jeg har nu googlet mig til siden
Http://www.rslm.dk
Den omhandler kartoffelavl og forædling i Danmark.
"
År 1: Krydsning
Det første år krydser man de ønskede forældre ved at man tager blomsterpollen fra den ene sort og sætter på støvfanget af blomsten fra den anden sort, som en slags kunstig bestøvning.
Resultatet er et bær, de såkaldte kartoffelæbler, hvori de nye frø findes. Når bærret er modent høstes frøene og tørres."
Jeg har overhovedet ikke set de blomster, som måtte have været, siden kartoflen danner dette kartoffelæble. Måske kan man på toppen af æblet se en rest af blomsten. I morgen vil jeg se om jeg kan få øje på blomster eller æbler. Det er iøvrigt sorte Æggeblomme.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 22.34
Sorten er æggeblomme ikke sort æggeblomme. Please giv os en redigeringsmulighed!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Knold på kartoffelstængel