Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juli 2016 kl. 13.43
I foråret, sidst i marts, plantede vi to blommetræer. De lever, men sætter ikke rigtigt nye skud. Bladene er mørkegrønne. Jorden her i skoven, er formodentlig sur, derfor tænker jeg, at de burde have haft kalk, da vi plantede dem. Kan det gøres nu eler skal jeg vente til vinter?
Skrevet af: Tilde P., 21. juli 2016 kl. 14.12
Hej.
Kalk er så langsomt omsættelig, at det intet betyder om du giver det nu eller til vinter.
Når der kalkes marker med jordbrugskalk, er der først virkning efter et år og fremefter.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juli 2016 kl. 22.59
Tak, skal du have Tilde. Jeg vil så trygt kalke under dem snart jeg kan. :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2016 kl. 23.04
Jeg tror også roligt du kan kalke, men spørgsmålet er om du overhovedet har et problem.
Jeg ville ikke forvente nævneværdig vækst af en nyplantet blomme det første år i alligevel. I hvert fald ikke over jorden.
Skrevet af: Tilde P., 22. juli 2016 kl. 8.17
Hej Vibeke.
Hvordan er de nye knopper ? Ser de sunde og gode ud?
Anlæggene til næste års vækst er dannet allerede nu, og dette års vækst blev programmeret sidste år, men det ved du sikkert.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2016 kl. 8.46
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. juli 2016 kl. 15.19
Hej Claus, Tilde og Frank.
Fik ikke fortalt hele historien. Under tørken i juni, bøjede skudspidserne sig, blev gule og faldt af. Så, Tilde der er ingen nye skud på vej eller blot tegn på at de er under udvikling. Siden har jeg givet dem min. 20 l vand om ugen.
Desuden har jeg læst et sted, at kalkning af nyplantede frugttræer skulle hjælpe dem på vej.
Jeg er ikke, de første år voldsomt interesseret i frugtsætning, en i at de her træer får etableret sig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommetræer, kalk.