Forum

Chiliplanter taber blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 2. august 2016 kl. 10.41

Kære alle, min chili plante har fine små frugter, men taber mange blade. Har i et bud på miseren? Venlig hilsen kl

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. august 2016 kl. 13.06

Hej K. l. det kan tyde på at dine planter har haft det for vådt og samtidig iltmangel, når en plante står i en potte eller lign. skal der frisk luft til, det gøres f.eks. ved, at fylde vand op til kanten af beholderen, lad det sive ned og ud, fyld derefter igen beholderen til kanten og lad det sive gennem potteklumpen og væk. På den måde får du frisk luft til rødderne og kan så måske redde resten af bladene. Hilsen Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 2. august 2016 kl. 17.07

Tak Henry, det lyder helt sandsynligt, jeg vil omgående sætte redning i værk.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2016 kl. 18.33

Hvis jorden er meget våd nu, kan du dræne den ved at sætte planten på en avis - enten med eller uden potte :)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ekstrand Larsen, 9. august 2022 kl. 16.21

Jeg har IKKE overvandet/gødet for meget eller undladt at vande men alligevel smider min Citron chili, Aji Limon bladene. Den står i en sydvest vendt vindueskarm og kommer en tur i haven ind i mellem. Den har masser blomster, blir rystet og bestøvet efter bedste evne med en pensel. Jeg har høstet 3 små chilier - jeg ved ik hvor store de kan blive..??
Har I et godt bud på hvad der kan være galt?
På forhånd tak.
Gitte.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 17.15

Umiddelbart lyder det meget fornuftigt det du gøre, men at de smider bladene kan der være flere forklaringer på.
Hvilket der præcist passer på dine kan jeg ikke sige med 100 procent sikkerhed. Men at de gamle blade dør, evt p.g.a temperatur forskel fra din stue og så ud i haven kan have indflydelse på trivsel, men nu i øjeblikket hvor vi har det varm burde dette ikke spille en stor rolle...

Vanding med stillestående vand i underskålen er en meget almindelig årsag til bladfald. Sygdomme som f.eks utøj som chilli er har meget nem ved at få kan også forårsage døde blade, der til sidst falder af, men her plejer man at kunne se det på bladene.

Hvor meget vand giver du dem?

Men du skriver ikke noget om det er de friske blade den taber for hvis det er det tyder det mest på overvanding

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 17.35

PS .

Jeg Google dit spørgsmål på engelsk og fik et meget fornuftigt svar fra nettet, her er hvad de svarede mig :

Både overvanding og undervanding kan resultere i bladfald af peberplanter. Du bør vande modne planter en eller to gange om ugen, hverken mere eller mindre. Løb ikke efter slangen i dagens varme, hvis du ser peberbladene visne. Blade hænger naturligt lidt på dette tidspunkt, men de behøver ikke vand.

Så hvis du har over/undervandet dine peber har du forklaringen på bladfaldet .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ekstrand Larsen, 9. august 2022 kl. 20.59

Tak søren.
Det er friske blade....
Der er vist ik så meget tvivl om at det har med vandingen at gøre.
Jeg vander lidt hver dag....Jeg skruer ned til at vande 2 gange om ugen og så .....skal de gennemvandes eller bare have "en sjat" så?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ekstrand Larsen, 9. august 2022 kl. 20.59

Tak søren.
Det er friske blade....
Der er vist ik så meget tvivl om at det har med vandingen at gøre.
Jeg vander lidt hver dag....Jeg skruer ned til at vande 2 gange om ugen og så .....skal de gennemvandes eller bare have "en sjat" så?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 21.15

Min mormor, der på et tidspunkt havde en blomsterbutik, sagde altid at man skal vande med underskål og lade planten stå heri i ca 30 min. Så har den fået alt den vand den har behov for/kan rumme. Herefter fjerner man vandet fra underskålen . Metoden hun nævner var sikkert tiltænkt meget tørstige planter, der virkelig trængte til vand . Hun havde i øvrigt grønne fingre og meget tålmodighed...
Jeg selv har aldrig brugt hendes metode, men sørget for at mine planter blev gennem vandet og når de begyndte at hænge med bladene fik de nyt vand .

Det er meget individuelt hvor meget vand den enkelte plante skal have og hvor ofte. Jo større bladmasse jo større fordampning...
Men hvis du bare vander så snart at bladene hænger gøre du ingen skade. Det er være at gå og sjatvander..

Nyt svar til emnet »Chiliplanter taber blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Chiliplanter taber blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider