Forum

Størrelse på grund

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 12. august 2016 kl. 17.08

Jeg har før prøvet at skrive for at høre om hvad folk mener er en passende størrelse for selvforsyning? Jeg har muligheden for at købe en grund som er 2300 m2 som jeg tænker burde kunne huse hvad der er brug for uden at man går i gang med får, svin osv.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2016 kl. 18.22

Det lyder som om, det er stort nok.
Hvor meget går fra til diverse bygninger, opholdsarealer, kompostplads mm?
6-800 m2 til køkkenhave burde række, specielt hvis du har tid og kræfter til at dyrke mere end én afgrøde i hvert bed om året. Skal kornarealet integreres med køkkenhaven skal du op i dobbelt størrelse.
Du skal også have 6-800 m2 til frugttræer og buske inkl. nødder, kastanje mm.
Hønsegården kan integreres med frugthaven. Kaniner og ænder skal der vel også være.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2016 kl. 18.37

Det kommer jo an på, hvad du vil dyrke?

Jeg har haft 6 rækker kartofler á 4- 5 meter, der havde vi kartofler fra oktober til maj. Bedre opbevaring, kunne have sørget for længere tid. Men der gik dyr i dem.

Løg kan kan man heller ikke få, for få af. Eller gulerødder, porrer og selleri(kål(rødbeder oa.
Man skal også kunne henkoge bær/frugter. Opbevare frugt fornuftigt.

Jeg ønsker mig en jordkælder! Da mit hus ikke har kælder,

Det er i bund og grund ikke arealets størrelse, men hvordan du bruger det- og til hvad.

Man kan dyrke intensivt- fx flytte jordbær over efter kartofler. Så i flere ombæringer (undgå sort jord)- og bruge "grønt jorddække"- spinat, kløver, honningurt oa "miljøplanter".

Der er desværre ikke en eneste endegylding løsning og gemmer sig. Desværre. Det kommer endelig også an på jorden. Og det lokale mikroklima- hvor forblæst og frostramt, Skygget og 1000 andre ting.

Men held med projektet! (Y)

Mvh
Tine

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. august 2016 kl. 20.59

Her er et interessant link, der kan give dig en fornemmelse af hvor meget du skal dyrke.

/Ayoe ;)

www.bolius.dk/kan-du-leve-af-din-koekkenhave-8035/

4 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 21.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 21.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 22.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. august 2016 kl. 22.07

Tjaaah, her på Nordfyn koster den mellem 80 og 250 kr. pr. m2 ude på landet - i fx. Kbh. N. koster den på den forkerte side af 15.000 kr. pr. m2.

Og køber man i hektar (dvs. landbrugsjord - som dermed ikke må bebygges), så er prisen omkring 120.000-300.000 kr. pr. ha., alt efter hvor god jorden er. ;)

Nyt svar til emnet »Størrelse på grund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Størrelse på grund

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider