Forum

Super! Jeg fik sigtet min jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Bouisset, 20. august 2016 kl. 18.40

Jeg var så træt af ukrudt og sten og murbrokker i min jord på gården, så jeg fik sigtet den af et lille mobilt sorterværk og brugte den fantastisk fine jord til min nye urtehave med højbede og drivhus. Det ville have kostet en formue at købe jorden og vores jord er faktisk helt ok der er bare mange sten. Så nu er jeg super tilfreds med at have fået sigtet jorden til køkkenhaven og jeg påregner at gøre det samme med resten af haven og min græsplæne, så kan jeg bruge mig nykøbte robot plæneklipper:)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. august 2016 kl. 10.17

Det giver faktisk en meget bedre grojord når der er sten og mindre brokker i den , jeg læste om en der havde gjort ligesom du(politiken), og det endte med at vedkommende måtte køre sten på igen for at gøre jorden god igen.............

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2016 kl. 10.22

Der ville jeg nok være lidt forsigtig af hensyn til jordstrukturen. Små sten er med til at skabe luft/veje for vand nedad i jorden.

Brokker/større sten- kan jo undværes- men de små og mellemstore kan være vigtige. Og sten har det med at komme op af jorden alligevel- de bliver transporteret opad i frostperioder af vandet.

Du kan risikere, at jorden bare klasker sammen- og hvad med alle de små dyr, der lever i jorden- efter turen i sorterensanlægget?

Hvordan slipper du af med ukrudt på den måde? Ukrudsfrø er i jorden i miliardvis, du får nok bare flere af den slags, der har ligget godt gemt.

Men jeg vil så gerne have kampesten, og se: De findes ikke her. Så mit drømmestendige må vente- og indkøbes.

Brokker har jeg i min fhv indkørsel, men da den er godt drænet, og der nu står en cam-ping-vogn, gør det nu ikke så meget. Det er ikke jord, der kan graves i alligevel. Endsige plantes i. ;-)

Men jeg har brugt energi på at tilføre min fede lerjord grus- ellers bliver den som beton. Var det sandjord skulle det være organisk materiale.

Mvh
Tine- fortæller du om resultatet senere? Om det gik godt?

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2016 kl. 10.24

Ja, sten i jorden giver en god iltning, ellers bliver det til ren kagedejg. Så for lidt og for meget er nok hele forskellen. Og så er der jo også hårrørs virkningen.
Ingeborg

4 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2016 kl. 10.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2016 kl. 10.52

@ Frank, det minder mig om den fattige husmandsdreng, der bedrøvet konstaterer: "På min fars marker, vokser der sten".

Jeg er ikke helt inde i dynamikken! Men sten kommer der op, hvis nu jorden synker, så vil frostfri dybde også ske noget med, og medmindre man tilføre organisk materiale, så vil der "vokse sten". Og dræning har også rigtig meget at sige.

Men dette er- spekulation!

Mvh
Tine

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 22. august 2016 kl. 17.33

At sigte jorden kan være fint nok æstetisk set, men de fleste planter og mikroorganismer har brug for en grovere struktur. Så pas på med det og brug kun sigtet jord i de øverste få cm.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2016 kl. 20.21

En medvirkende årsag til, at små og meget store sten kommer op, er jordens centrifugalkraft.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Bouisset, 22. august 2016 kl. 21.16

Tak for jeres kommentarer. Tjaa lidt sten er ok, men alt er med måde, i skulle se alt det der blev sigtet fra, lige fra murbrokker, og gamle kloakrør og en mængde træstykker og ukrudt. Sigte masken er ikke for fint 4 cm foroven og 2 cm forneden, så der er masser af regnorm mv i jorden . Og nej ukrudtsfrø er ikke sigtet fra men skvadderkål og lignende blev sigtet fra. Vi er heldige at have en blanding med sand og muldjord så det her en dejlig konsistens. Rent faktisk har jeg desuden hældt hestemøg der har ligget til kompost i samtidigt med sorteringen i håb om at det giver lidt ekstra næring) Jeg har mange venner i Norge der har gjort det her og flere der har mixet med hestemøg, og der fungerer helt perfekt, så nu får vi at se. :) Jeg skal nok sende besked om hvordan det går:) Jeg har også overvejet at mikse lidt spagnum i.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2016 kl. 22.08

@ Mogens E.
Jeg er også helt sikker på at det er jordens centrifugalkraft, der altid bringer uorden i kabler, ledninger og garn :-). Desværre kan man ikke skrive til dig privat. Nu er jeg så nødt til at belemre andre med min iagtagelse. :-)
Ingeborg

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2016 kl. 22.20

Ann - lad være med at blande sphagnum i :) Det er en knap ressource, og det er ærgerligt, at højmoserne bliver ødelagt :)

Kompost eller jorddække er meget bedre - også til at give dig en jord med en god struktur.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 22. august 2016 kl. 22.29

Tilsutter mig Anja.

Min lillesøster, som læser geografi, har lige fortalt mig, at ved brug af sphagnum ødelægger man ikke kun moserne. Når sphagnum bliver 'høstet', frigiver det rigtig meget CO2. Så meget, at det er en lige så stor miljøbelastning som flytrafik.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2016 kl. 23.40

13 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2016 kl. 23.45

14 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2016 kl. 23.48

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 10.11

Nej ingen spagnum. Der skal bruges kompost, og der skal dyrkes miljøplanter/efterafgrøder med dybtgående rødder.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. august 2016 kl. 11.35

Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan sten som er større end en ært skulle gøre noget godt for jordstrukturen. Til gengæld kan de skade ens rodfrugter, være til gene for arbejdet osv.
Jeg synes det lyder som en god ide få det harpet hvis man har rigtig mange sten.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 13.54

Ja, med et 2 cm sold er der masser af småsten og grus tilbage.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2016 kl. 15.23

Mogens; E., i går kl. 20.21
En medvirkende årsag til, at små og meget store sten kommer op, er jordens centrifugalkraft. citat slut.

Jordens centrifugalkraft har absolut intet med at små og store sten kommer op ad jorden , da den på vores breddegrader er meget reduceret , ved ækvator er centrifugalkraften størst og den aftager når man bevæger sig mod polerne hvor den er nul.
Det er derfor at man har placeret rumraket affyringer tæt på ækvator hvor man udnytter centrifugalkraften til at få sateliter osv i kredsløb.
Upps vi er vist kommet langt væk fra hvad tråden egenligt handlede om..........

Nyt svar til emnet »Super! Jeg fik sigtet min jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Super! Jeg fik sigtet min jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider