Forum

Jordbærplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Lorenzen, 1. september 2016 kl. 5.58

hej
jeg har købt jordbærplanter fra en planteskole planterne så fine ud da de kom jeg plantede dem med det samme og har vandet dem godt men nu er alle planterne visnet der er intet grønt og det er alle planterne der er ikke en plante der er noget grønt i, kan det være rigtigt

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. september 2016 kl. 7.04

Nej, det burde ikke være sådan. Kan årsagen være, at du har plantet for dybt? Følgende tekst er sakset fra Havenyt:

Ved plantning skal man omhyggeligt sørge for, at hjerteskuddet ikke dækkes med jord, da det standser væksten. Pas også på ikke at lægge alt for megen jorddække ind omkring småplanter.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2016 kl. 7.08

De visner ikke af at blive plantet for dybt - de giver "bare" ingen bær :)

Er du sikker på, at du har vandet nok? De har jo et ret overfladisk ordnet og skal vandes ofte i tørre perioder.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2016 kl. 7.59

Ja, det lyder som en begynderfejl - for lidt pasning med vand.
Planteskolen og postvæsenet kan du nok ikke skyde skylden på :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. september 2016 kl. 9.58

Hej Allan jeg tror dine planter er visnet på grund af vandmangel, før du plantede dem var potteklumpen nok ikke gennemvandet, og efter plantningen trækker en halvtør klump ingen vand. Henry G.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. september 2016 kl. 13.05

Så blev jeg så klog Anja. Jeg har altid troet, at planten blev "kvalt", hvis den blev plantet for dybt :) Men rart at lære noget nyt. Jeg fik næsten ingen jordbær i år pga tørken. Blomsterne visnede :(

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. september 2016 kl. 19.53

Der er ofte problemer med udplantning af planter, hvis de er fremdyrket i dyrkningsjord af spagnum. Rødder, som er vant til at vokse i spagnum, er lang tid om at sætte nye rødder ud i havejorden, Og derfor kan man godt tro, at de har masser af vand, når man vander jorden i bedet. Men planterne har måske slet ikke sendt nye rødder ud, og de opbruger meget hurtigt det vand, som der er i potteklumpen. Især når der har været så tørt, varmt og blæsende som her i august.

Læs mere her:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/1370.html

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2016 kl. 20.11

Det kunne også være sygdom. Jeg tænker specielt på visnesyge.
Hvilken sort var det og hvad var der i bedet før?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2016 kl. 22.27

I det tilfælde må forhandleren have et problem!
Er det ikke ideen med meristemformerede planter, at sygdom kan kontrolleres?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2016 kl. 22.49

Visnesyge kan så vidt jeg forstår hænge sammen med hvad der har været dyrket i jorden sidst. Kartofler skulle f.eks. fremme smitten. Det er mao. ikke sikkert at jordbærrene blev leveret syge.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. september 2016 kl. 7.04

Er sygdommen almindelig i jordbær?
Og har den noget til fælles med visnesyge i Klematis?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. september 2016 kl. 10.13

Jeg ved ikke hvor almindeligt det er. Almindeligt nok til at det generer erhvervet siger min Google. Spørgsmålet er om nogen ved det præcist, for det er ikke lige sådan at diagnosticere med sikkerhed. I år har jeg haft et par enkelte planter som kunne se ud til at have det men jeg er ikke sikker.

Nyt svar til emnet »Jordbærplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider