Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 18.20
som rent faktisk har gule bær - gul uden diskussion?
Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2016 kl. 18.41
Hej Tom
Jeg har for over 10 år siden forsøgt det samme - for Skjern-Egvad Museum, der mente at have gule ribs på en gammel gård i forbindelse med museet. Det viste sig at være hvide ribs, så hvis det virkelig skulle være at den findes, er jeg også meget interesseret. Der er nemlig mange forskellige sorter i hvide ribs.
Skrevet af: Gartner Duun, 3. september 2016 kl. 19.26
Hvad med at prøve at søge mod Sverige? Ofte så har de også sorter som har været i DK men som efterkommer har taget med sig hjem . Mange af "vores" hindbærsorter findes her også og jeg har selv en sort fra 1700 tallet som man ikke præcist ved stammer fra .
I Sverige er også en forening, der minder om frøsamlerne, måske det var en mulighed.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 22.01
Tak Søren og Boi.
Jeg har et familiemedlem fra Tyskland, som for nylig fortalte, at hendes bedsteforældre skulle have en gul ribs i haven. Hvis det viser sig at være sandt, skal jeg nok vende tilbage.
Jeg har desuden tidligere ledt efter en men opgav.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. september 2016 kl. 22.15
Nogle hvide sorter er lidt gule i det. Se f.eks. her:
www.lubera.co.uk/plants/soft-fruit/classical-soft-fruit/currants/currant-ribest-blanchette?c=179
Jeg har også ledt forgæves efter helt gule, ægte, ribs. Altså Ribes rubrum. Jeg bliver overrasket hvis de viser sig at findes.
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2016 kl. 22.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 22.46
Nu nævnes en sort ribs - har vi sådan én?
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2016 kl. 23.13
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. september 2016 kl. 23.28
Hos mig går fuglene gladelig om bord i de hvide ribs, ja alle ribs og solbær, inden de er modne.
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2016 kl. 23.35
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. september 2016 kl. 23.37
Bare grådige tror jeg..
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. september 2016 kl. 2.50
Her er en i Ribes familien, der er lidt gul/orange, og smukke gule blomster:
www.ingegnoli.it/fourberryr-orangesse-r-ribes-odoratum.html
Og så faldt jeg over denne sjove fætter, som ikke er af Ribes slægten, men som også har sød/syrlige bær som ribs og fås i rød og gul:
www.as-garten.de/1-amoroso-und-1-fortunella
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 10.29
Det ser da spændende ud Anne-Grethe.
Jeg er ikke i stand til at læse italiensk, men googlede på Ribes odoratum syn. aureum og fandt dette:
www.youtube.com/watch?v=Yf1lDttus9o
og
www.jespersplanteskole.dk/fourberry-ribes-odoratum-syn-aureum-orangesse
Men er det Ribs eller ?
Ribs kaldes vist nok Ribes rubrum på latin, så Ribes oderatum lugter da lidt af fisk. Måske er det den plante der spøger Boi?
Har nogen her smagt den og i så fald, er den velsmagende?
Skrevet af: Gartner Duun, 4. september 2016 kl. 12.25
Jeg har plantet den i haven i år og den er hel anderledes i bladene end de almindelige ribes .
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. september 2016 kl. 12.51
Jeg har også købt sådan en Orangesse i foråret, men den er ikke kommet i bærring endnu. Fourberry er et navn forædleren har fundet på for promovere disse guldribs som skulle være forædlet til at have spisekvalitet. Der findes også sorte "fourberry". Nu siger jeg guldribs men botanikkerne er vist ikke helt enige om klassificeringen. Nogle anerkender kun Ribes aurium mens andre anerkender R. aurium og R. odoratum. Det mest korrekte er nok at betragte dem som en underart af guldribs. Ribes aurium spp. odoratum.
I min verden er de ikke rigtige ribs.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 14.18
@Claus
Hvad er så Ribes rubrum? Er lidt forvirret omkring ribs og navne.
Jeg har slet ikke styr på latinsk nomenklatur - desværre for jeg har indtryk af, at de latinske navne ofte bærer information om farve, biotop, medicin o.s.v
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. september 2016 kl. 15.42
Ribes rubrum er det latinske navn som normalt hæftes almindelig ribs. Både hvid og rød. Der skulle være flere nærtstående vilde arter som er krydset ind i ribs (R. sativum, R. petraeum mfl.), men navnet er stadig R. rubrum så vidt jeg forstår.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 15.50
Tak, Claus
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 20.53
Jeg har googlet GELBE JOHANNISBEEREN og kan henvise til denne side som omhandler røde og gule ribs.
Noget nyt for mig er at ribes hører til stikkelsbærfamilien.
www.juergens-gartenwelt.de/Obstgarten/johannisbeere_rot_gelb1.html
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 20.59
Den nævnte side er en privat haveside, hvor manden har flere forskellige gule ribs. Han nævner blandt andre Ribes rubrum)
'Werdavia' .
Hvis i har spørgsmål til manden, besvarer han dem gerne. Jeg oversætter gerne.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 21.21
Jeg er 3-sproglig korrespondent af uddannelse. Derfor har jeg ofte mulighed for andre svar end ved søgning på dansk. Men hvor er det godt at vi har de latinske navne til identifikation. På tysk For eksempel hedder de røde ribs =rote Johannisbeeren, fordi de nomalt er modne den 24. Juni = Johannistag. Den dag vi kender som Sct.Hans dag, som også er afledt af det samme. Solbær hedder på tysk bare schwarze Johannisbeeren. Jeg har dog hørt min far, født i 1904 omtale dem som "Soltbeeren". Det snerper jo lidt derhen ad. Tyske kogebøger nævner ofte gule ribs.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. september 2016 kl. 22.18
Hej Ingeborg. Så vidt jeg kan se er de "gule" ribs på den tyske side alle hvad jeg vil kalde hvide ribs. Hvid Versailles er en af de mest velkendte hvide. Måske kalder man dem hvide og gule lidt mere i flæng syd for grænsen?
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 22.22
Det er hvide ribs - flere af dem hedder jo også noget med Weiss.
De er i hvert tilfælde ikke indiskutabelt gule, som var det jeg startede tråden med at efterlyse, men tak for hjælpen Ingeborg :)
Skrevet af: Anonym bruger, 4. september 2016 kl. 23.18
Skrevet af: Gartner Duun, 5. september 2016 kl. 18.00
Ja men de er stadig hvide i følge min oversættelse
Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2016 kl. 19.26
Skrevet af: Tom Andersen, 5. september 2016 kl. 19.41
Frank, er det ikke en helt anden plante med andre blade o.s.v, Ribes aurerum og ikke Ribes rubrim?
Skrevet af: Tom Andersen, 5. september 2016 kl. 19.42
Rubrum selvf.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2016 kl. 19.44
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. september 2016 kl. 20.28
Champagne ribsen fra Franks indlæg 23 ser godt nok besnærende gul ud. Andre steder er sorten dog nærmere rosa. Hmm
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2016 kl. 20.33
Den har vist fået en tur i photoshop på den tyske side :) Camilla Plum har den i sin webshop, og der ser den noget anderledes ud...
Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2016 kl. 21.36
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2016 kl. 21.48
Og bruges alle vegne...
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. september 2016 kl. 22.12
Men i teksten kaldes den cremehvid. Lidt sært at manipulere billedet gult når den ikke markedsføres som sådan... kunne være et foto af en anden sort. Det ses ret ofte.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. september 2016 kl. 6.34
Skriv til dem :)
Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2016 kl. 16.41
Utroligt hvad det kan sætte i gang, og jeg er til dato også kun stødt på hvide ribs, selvom nogle tror de er gule. Så indtil videre må vi bare lede videre og håbe på at de gule dukker op, for en gang var de der.
M.h.t. hvilke farver fuglene normalt ikke tager - så grønne og hvide frugter - og det skyldes at fuglene er farveblinde - og ikke så nemt opdager disse farver. Jeg har flere sorter i hvide ribs og det samme i grønne solbær og dem tager fuglene altså ikke så længe der er røde bær.
Bliv endelig ved, og jeg tager lige kontakt til ham tyskeren der mener han har gule ribs. Så må vi få det afprøvet - skal selv derned og snakke danske om danske æbler og udstille dem i sidste weekend af september. Se www.apfeltage.info
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2016 kl. 21.12
Hej - jeg har korresponderet til manden med de gule ribs og han erkender at det er en fejl at han har sat f. eks. Zitavis under de gule bær.
Men han skriver at han virkelig har en gul ribs med sortsnavnet
www.lidl.de/de/johannisbeeren-goldgelbe-versailler-1-strauch-ribes-rubrum/p173455
Jeg ved ikke om Lidl også sælger planter i DK.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2016 kl. 22.24
Spændende Ingeborg. Jeg kan se den udbydes af flere tyske planteskole, så jeg tænker man få den sendt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Findes en gul ribs?