Skrevet af: Hans Nørgaard, 7. september 2016 kl. 13.32
Jeg har søgt… og søgt… og kan ikke finde et klart svar på, om blommesten er giftige. Jeg har kværnet hele blommer til en frugtøl…. det dufter fantastisk, men kan det drikkes uden fare? Stenene er ikke hele længere men knækket/knust af kværnen!
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 14.13
alle stenfrugter indeholder blåsyre, cyankalium, så de skal bruges i begrænset mængde. normalt vil man knække 1 2 kirsebærsten fx til marmelade, med mere smag. men om din frugtøl er giftig, kan jeg ikke lige sige. jeg ville nu ikke drikke det.
mvhtine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2016 kl. 15.08
Jeg ville bestemt heller ikke indtage det produkt du har kværnet med blåsyreholdige sten. En ganske lille mængde er vist tilladt. Det samme gælder for opskrifter med mandler, hvor man for at fremhæve smagen max må bruge 2-3 bitre mandler, som også indeholder blåsyre. I gamle dage brugte man 2-3 blommekærner i stedet for de bitre mandler.
En skam at du ikke spurgte før du ødelagde mosten.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 7. september 2016 kl. 16.20
Ja, det er da rigtigt, at blommesten indeholder amygdalin, som i mandler, abrikoser, æbler, pærer og mange andre sten/ kærner, men du oplyser intet om hvor mange blommer i hvor meget øl og så er det svært at sige noget om.
Amerikanske gaskamre er jo en skrækkelig historie, men der skal altså en del bitre mandler til..........og vi taler om blommer med et noget lavere indhold.
Vil evt. HCN ikke blive drevet ud med CO2 under en gæring ved lav pH? Klogere mennesker må kunne svare på det.
Hvor mange blommer i hvor meget øl - det er afgørende!
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 19.05
Nu kalder du. stoffet for Amygdalin, det bliver det så ikke mindre giftigt af: en.wikipedia.org/wiki/Amygdalin
Generelt er kerner fra stenfrugter giftige- i en vis grad. Jeg har indtaget mange kerner fra æbler/pærer- og jeg lever stadig. Men de andre- har jeg meget respekt for.
Engang fandt jeg en bunke mirabellesten, hvor en mus havde haft en fest i kernerne. Men plantegifte virker ikke ens på forskellige arter.
Mvh
Tine- jeg ville koge saften og sigte den, hvis jeg ikke gad maset med at udstene. Better safe- than sorry.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommesten – er de giftige