Forum

Artiskok – er de døde?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. oktober 2016 kl. 11.20

Hej alle sammen. :)

I foråret købte jeg på en planteskole, 5 flotte artiskokplanter.
De blev sat i Årslevs fede muldjord - en gang gødning - og fik så ellers lov til at passe sig selv.
De blev hurtigt en meter høje, og sidst i august, begyndte 4 af dem at danne hoveder.
På dette tidspunkt, blev det dog tydeligt, at der nok nærmere var tale om 3 sorter, og ikke 1.
Vi skriver nu den 25 oktober, og der er sket meget siden da.
Den sidste (og kraftigeste) plante, har sat knopper/hoveder mens de andre er visnet væk.

Og så kommer spørgsmålene:
1. Er planterne døde (for lidt gødning?), eller er de bare gået i dvale?
2. En af planterne har sat 2 fine små skud. Kan de laves til nye planter?
3. Jeg skifter lodder næste år, og derfor skal planterne flyttes. Skal jeg bare grave dem op og sætte dem i vores pollytunnel til overvintring?

Jeg håber i kan hjælpe! :)

Mvh Anders.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. oktober 2016 kl. 11.21

Billede 2.

De 2 nye skud kan ses til venstre for den store plante.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. oktober 2016 kl. 18.34

De er næppe døde, men gået i vinterhi.

Den største chance for overvintring får du, hvis de ikke har "våde fødder" i løbet af vinteren og hvis du i december, når de er visnet af den første frost, dækker med vissent plantemateriale på en måde der sikrer, at der er luftigt og tørt inde ved rodhalsen.

Altså tørt og frostfrit :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. oktober 2016 kl. 11.49

Tak for dit svar, Tom. :)

4 af planterne er allerede visnet væk (som kan ses på billederne), mens den sidste stadig står flot og grøn.
Kan det skyldes, at der er tale om forskellige sorter?

Planten der står til venstre: i675.photobucket.com/albums/vv111/Andersp90/20161020_155744_zpsibk5hrke.jpg
Har sat 2 nye flotte skud, mens selve planten er visnet væk. Kan den deles til 3 planter? Og i så fald, skal det være nu?

Artiskokkerne skal flyttes i år. Ville det være bedst, at flytte dem ind i vores store pollytunnel, eller plante dem om på mit nye lod?

Håber du/i kan hjælpe. :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. oktober 2016 kl. 15.49

@Anders

De planter som tilbydes i handelen er nok frøformeret. Ved frøformering er der en vis variation alt efter herkomsten af frøene.

De gode sorter formeres vegetativt. Du kan jo så vælge at formere de bedste af dem du har, når du efter næste sommer kender resultatet.

Da jeg ikke kender det blivende sted for dine planter og da én af de vigtige faktorer ved overvintring af artiskok er et virkelig effektivt dræn, vil jeg forslå dig, at du slår dem ned i polytunnelen og dækker toppen på passende vis på rette tidspunkt, da de her ikke burde stå med våde fødder (de må heller ikke tørre ud - så flyt dem med klump, hvis du kan og vand ved plantning).

Er du helt tryk ved blivestedet m.h.t. jordens fugtighed vinteren over, kan du plante dem der og dække på passende vis på passende tidspunkt.

Til foråret holder du øje med hvornår de skyder og udplanter dem straks, når det sker. Det kan da stadig være nødvendigt at dække med fibernet el. lign, ved nattefrost.

PS
Jeg er ikke ekspert i artiskok - har sat lige så mange til, som jeg har holdt i live. I år skal jeg prøve at overvintre 4-5 sorter fra fru Plum, m. h.p. se om de er bedre i køkkenet end den sort jeg har haft hidtil (Green Globe tror jeg den hedder)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 1. november 2016 kl. 0.25

Tak for dit grundige svar, Tom. :)

Vores have/er ligger på en skråning ned til Årslev Engsø, så grundvandet står ret højt. Når det regner, opstår flere små kilder rundt omkring i haverne.

Men nu gir jeg det et forsøg med overvintring på plantestedet. Tænker at jeg giver den 20-30 cm halm (mon det er nok?) + plastik.
Så må det gå som det går!

Hvad er det for en sort du har fingrene i?

Mvh Anders.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2016 kl. 20.11

Våde fødder og frost = plantedød (artiskok).
Vær opmærksom på, at det ikke nytter blot at dække med halm og plast, hvis ikke det er tørt/ vissent først, da råd ellers vil tage livet af planterne.

De sorter jeg har spist af de senere år er Green Globe / Imperial Star
(jeg er ikke sikker på hvilken det er)

Af de nye sorter jeg afprøver på andet år købte jeg frø af alle de sorter Camilla Plum havde på daværende tidspunkt. Du kan se, hvad hun har haft i år her:

fuglebjerggaard.dk/netbutik/index.php?cPath=43_351_56

Jeg har ikke styr på hvilke der er overlevet, men dem der overlever i nogle år vil jeg beholde i haven og må da sortsbestemme dem ud fra de frøposer jeg har liggende et eller andet sted :-D

Der var i øvrigt stor forskel på livskraften allerede fra starten og nogle overlevede ikke første overvintring i drivhus - dem græder jeg ikke over, men glæder mig til næste sommer, hvis bare Green Globe / Imperial Star er frisk.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2016 kl. 20.13

hvis ikke det er tørt/ vissent først = hvis ikke bladmassen er tørt/ vissent først

Halmen skal naturligvis også være tør :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. november 2016 kl. 9.52

Hej Anders Greibe Nielsen

Lige en enkelt ting omkring vinterdækning af artiskok og om hvad du kan gøre fremefter:
Undgå plast over "vinterdynen" hvis du kan! Når nu planterne står på fugtig bund er der risiko for, at ingen luftcirkulation medfører heftig udvikling af ødelæggende svampetyper.

Du kan fint brug tørt halm / tørt løv - men hold det i stedet på plads med afklippede grene (kan være fra løv- eller nåletræer) sat ned omkring planten (som en lille tipi).

Håber det lykkes for dig at holde liv i artiskokken ! Hvis det gør kan du jordforbedre ved at smide nogen skovlfulde grus omkring planten inden du til foråret gøder med organisk gødning. Regnormene vil gøre resten af arbejdet med at få sandpartikler trukket ned og over nogen år få etableret mere luftholdig jord omkring plantens rødder.

Hvis det nu ikke lykkes at få overvintringen til at gå godt, kan du forsøge dig med at lave et mere velegnet voksested, inden du anskaffer nyt plantemateriale.
Bland sand, grus eller knuste lerpotter / mursten (Ikke mørtel!) ind i jorden og afgræns voksestedet, så du får et højbed, hvor du aldrig træder ind. Det vil give mulighed for en bedre rodudvikling og dermed for en sundere plante.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Artiskok – er de døde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Artiskok – er de døde?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider