Skrevet af: M. Have, 26. oktober 2016 kl. 19.27
Jeg har aldrig haft krydderurter, men alt andet. Kunne godt tænke mig at få nogle enkelte, som er nemme og som kan bruges til mange ting, bl.a kød. Har heller aldrig forstået hvordan man helt konkret klipper af planten og om man lader det blive i maden eller det tages op inden spisning. Synes ikke jeg kan finde beskrivelse af hvordan man bruger urterne hele vejen rundt, håber I har nogle gode erfaringer
Skrevet af: Mark Hansen, 27. oktober 2016 kl. 7.14
Søg på "bouquet garni" på google. Krydderurter er en samlebetegnelse for en lang række forskellige planter, som bruges forskelligt i madlavningen. Nogle egner sig til at koge/stege med under tilberedningen, andre til at blive drysset ud over retten efter tilberedning, da de ikke tåler varme. Laurbærblade er det nok de færreste der spiser, mens timian, hvis man fjerner de træede stilke godt kan konsumeres. Jeg dyrker selv persille, dild, div. timiansorter og kørvel, da jeg synes det er dem jeg bruger mest i madlavningen og bliver bedst, med mest smag, når man selv dyrker dem.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2016 kl. 9.16
Jeg kan også være i tvivl om, hvordan man bruger Timian og Rosmarin. Nogle kokke bruger hele kviste og fjerner dem (forhåbentlig) igen. Ellers ribber jeg Timian af de træede dele. Når jeg køber en potte timian har de stort set allerede haft træede dele. Skal planten klippes ned for at skyde igen?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 27. oktober 2016 kl. 14.47
Brugen afhænger lidt af, hvor megen tid man har til madlavningen.
Når jeg bruger hele timian- eller rosmaringrene, piller jeg dem op (dog er bladene blevet i retten) inden servering. Andre gange trækker jeg de friske blade af, hvis det skal drysses over faste grøntsager eller kød.
Når vi tørrer timian, tager vi bladene af, inden de lægges på glas.
Timian gror for 30. år haven, mens rosmarin gror i potte, og tages ind om vinteren.
Men der er jo utrolig mange flere krydderurter i haven - de fleste er stauder.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. oktober 2016 kl. 15.16
M. Have - jeg vil foreslå dig at google en tur. Krydderurter er jo mange og meget forskellige, både i smag, anvendelse og hårdførhed, så det er et meget bredt spørgsmål, du stiller :)
Så kan du jo spørge videre, når du har lidt mere idé om det, du vil dyrke.
Skrevet af: Lotte Hansen, 27. oktober 2016 kl. 15.53
Prøv at gå på biblioteket og lån lidt bøger om krydderurter.Annemette Olesen og Lene Tvedegaard har begge skrevet en bog der hedder krydderurter som er til at få god forstand af.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krydderurter