Skrevet af: Anonym bruger, 30. oktober 2016 kl. 17.31
Jeg udveksler gerne erfaringer med en af mine naboer, som er Færing. Hun spurgte mig om jeg kendte navnet på en krydderurt, som findes på Færøerne, Island og Shetlands Øerne. Navnet kendte vi ikke. Sjovt nok havde jeg ugen efter lånt "HAVEN" på biblioteket og der var der billede og navn på denne plante.
For nogle uger siden kom min nabo med en stor opgravet plante, som jeg delte i 5-6 stykker.
Krydderurten smager af persille/persillerod/selleri/maggiurt eller noget derhen ad.
Desværre har vi begge glemt navnet på planten og jeg har ikke kunnet google mig til det.
Kender nogen mon denne krydderurt, som har ret bastante sammenvoksede rødder og så denne spinkle top?
Ingeborg

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. oktober 2016 kl. 19.03
Jeg mener det er den, der kaldes Bjørnerod.
Den har en hvid skærmblomst?
Anne Marie
Skrevet af: Anonym bruger, 30. oktober 2016 kl. 19.30
Tak for svaret Anne Marie
Jeg har nu læst videre om bjørnerod på nettet, men synes ikke at jeg kan fornemme nogen terpentinduft, hvilket jo heller ikke vil gøre den egnet som krydderurt. Jeg ville også kunne huske navnet bjørnerod, men i det blad fra haveselskabet var navnet et andet. Googlede billeder af bjørnerod ligner dog meget. Jeg vil prøve at finde bladet igen. Her var der nævnt flere mindre kendte krydderurter fra landene omkring Nordatlanten.
Ingeborg
Ps. Min Ayesha Hortensia er blevet kæmpestor og har ansats til blomster. Havde vejret været anderledes varmt i sommer, var den nok kommet i blomst, selvom den blrv klippet ned til jordhøjde.
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. november 2016 kl. 11.38
Ingeborg, kan du huske ca. hvornår bladet var fra?
Skrevet af: Anonym bruger, 2. november 2016 kl. 20.04
Hej - ja jeg mener at bladet var fra ca. marts til juli 2015.
Det var en artikel om mindre kendte krydderurter.
Fint, hvis du har mulighed for at se efter.
Men planten lugter absolut ikke af terpentin. Hvem ville så krydre sin mad med den?
Ingeborg

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. november 2016 kl. 8.50
en maler måske
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. november 2016 kl. 20.53
Husker du evt. artiklens titel eller emne? Jeg fandt den ikke umiddelbart. Der er en artikel om nordiske krydderurter, men den er helt tilbage fra 2010 og indeholder ikke noget der ligner.
Mht. til terpentin, så er spørgsmålet måske om der menes mineralsk eller vegetabilsk terpentin...
Skrevet af: Anonym bruger, 4. november 2016 kl. 11.26
Jeg arbejder med både mineralsk og vegetabilsk terpentin når jeg lakerer båd og træværk, så det er bestemt ikke nogen af disse dufte.
Hvis du er medlem af HAVESELSKABET har du måske mulighed for at spørge ind til artiklen? Der var tale om glemte eller sjældne urter og den jeg efterlyser navnet på blev omtalt som voksende langs kysterne i Nordatlanten. Der blev nævnt shetlandsøerne, det nordlige Skotland, Færøerne og muligvis Island.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. november 2016 kl. 12.54
Ja, jeg er medlem og har adgang til digitale udgaver af Haven et par år tilbage. Jeg kan bare ikke rigtigt finde den artikel du har læst.
Nu har jeg kigget mere på bjørnerod og jeg læser mig til at roden skulle dufte hen ad løvstikke, mens bladene mere dufter som stenkløver (som igen minder om skovmærke). I Tyskland bruges den som snapseurt.

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. november 2016 kl. 19.48
Jeg har Bjørnerod i haven og synes ikke den lugter af noget ubehageligt. Kun dejligt krydret som maggiurt(løvstikke).
Anne Marie
Skrevet af: Anonym bruger, 5. november 2016 kl. 20.20
Hej Anne Marie
Så tror jeg at du har ret. Hvem der så end synes at den lugter af terpentin? Den klump jeg fik havde både tykke og trevlede rødder. Jeg måtte skille den ad i 5 -6 dele med min spade. Min nabo har haft den med fra Færøerne, dog uden at kende navnet.
Mange hilsner
Ingeborg

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. november 2016 kl. 9.11
2014 - Haveselskabet
haveselskabet.dk/sites/default/files/index_2014_til_web_0.pdf
8 10. Bladkål/Irgrøn bladkål fra Portugal. 5 68. Blåregn/Berusende blåregn – få kaskader af blomster. 5 10. Finbladet bjørnerod/Spiselige skærmplanter. 7 75.
Er det denne artikel? nr.7 1975?
Anne Marie
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. november 2016 kl. 14.09
Det er nr. 7, side 75, 2014 :-)
Den har jeg desværre ikke adgang til.
Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2016 kl. 9.50
Hej Anne Marie. Det kan ikke være et blad fra 1975, hvis jeg forstår dit svar rigtigt. Så gamle blade har mit bibliotek ikke. Det er et lille bibliotek og har ofte kun 3-4 blade på hylden. Resten er udlånt og jeg skal være vaks for at finde det omtalte blad. Tror måske på nr. 7 fra 2014. Det lyder sandsynligt. Troede i første omgang at SKOTSK LOHSTILK var svaret, men en googling viser helt andre blade. Nu vil jeg høre på biblioteket om de gemmer min låneliste. Jeg ved dog at der ikke må finde en sammenkøring af lån og personer sted. (Datasikkerhed personbeskyttelse)..
Ingeborg

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. november 2016 kl. 10.40
Hej Ingeborg
Kan det ikke lade sig gøre via den digitale adgang til dit bibliotek, selv at se, hvad du har haft lånt?
Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2016 kl. 11.29
Hej Vibeke, det vil jeg forsøge. Jeg har desværre slettet mine email kvitteringer for lån, når jeg har afleveret. Jeg er nok det loksle biblioteks flittigste låner, især efter at biblioteket er ubemandet og man kan låne og aflevere næsten døgnet rundt.
Tak for tippet
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2017 kl. 10.03
Denne tråd mangler en afslutning.
Anne Marie Lønbæk har ret i at plantens navn er BJØRNEROD.
Terpentinduften som omtales i Wikipedia stemmer ikke overens med vore iagttagelser. Den omtalte artikel var fra nr. 7-2015 side 75 i HAVESELSKABET.
HER ER EN MERE UDFØRLIG BESKRIVELSE
www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Bjoernerod.htm.
INGEBORG
Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2017 kl. 19.45
Beklager at jeg skrev et forkert årstal. Det er nr. 7 fra 2014 fra Haveselskabets blad HAVEN.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > En anderledes krydderurt fra Norden