Forum

Dyrk Yacón

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2016 kl. 12.36

Vi dyrker Yacón på 4. år, og er meget begejstret for dem. Hidtil har vi stort set kun spist dem rå - de er sprøde og sødlige. Deres holdbarhed er uovertruffen - mere end ét år i tørt grus. Men i år skal vi til at udvide anvendelsen.

Vi har i dag gravet de 5 planter op, der gror i køkkenhaven. Det blev til 3 (20 l) spande fulde med top.
Yacón er svær at grave op, fordi den knækker så let, men selv de knækkede rødder holder sig ualmindelig godt.

Vi har så de 10 planter tilbage, der bruges til ukrudtsbekæmpelse i år.

Yacón opformeres ved at gemme hjerteskuddet, og dele det i foråret.
Hvis du er interesseret i at lære denne gode plante at kende, er du velkommen til at komme forbi (Næstved) og få et hjerteskud med hjem.

Nærmere oplysninger findes i Håndbogen på havelyst.dk

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 7. november 2016 kl. 12.51

En skam at der er så langt til Næstved. :/

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaare Rasmussen, 8. november 2016 kl. 8.50

Yacón siges at være svær at overvintre, men det lyder som om I ikke har de problemer.

De skulle ikke tåle blot den mindste frost, og de kan heller ikke opbevares for varmt eller fugtigt, siges det.

Hvordan gør I det?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. november 2016 kl. 11.42

Yacón er ikke svær at overvintre, lettere end kartofler.

Jeg graver dem op, når nattefrosten har fået bladene til at visne.
Knoldene, der skal spises lægger jeg i en spand (eller flere) med grus og stiller den i kælderen, hvor der er min 6 gr og under 15 gr om vinteren. Jeg vander ikke knoldene.
De kan også ligge i køleskabet i månedsvis uden at ændre kvalitet.
Vi har lige spist rå Yacón fra 2015, for de er sødere, end de nyopgravede.
Desuden fik vi råstegte Yacón i går aftes. De er fortsat fint sprøde, selv om de er grundig stegte.

Hjerteskuddene lægger jeg ligeledes i en spand med grus og stiller i kælderen. Midt i februar begynder jeg at dele hjerteskuddene og potte dem, så de har en god størrelse, når de bliver plantet ud - samtidig med bønnerne, når faren for nattefrost er overstået.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. november 2016 kl. 22.39

Lyder spændende. Den rod har jeg aldrig hørt om før.
Ved du om den kan købes hos supermarkeder eller grønthandlere?
Det ville jo være rart at smage den, før man investerer en mindre formue i en rod til dyrkning :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. november 2016 kl. 0.11

Jeg har aldrig set den i butikken, men min datter har mødt den på Cuba.
Vi har hvert år smagsprøver af en på havemarkedet i maj/juni her i Næstved. Alle, der smager den bliver glædeligt overraskede.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. november 2016 kl. 10.36

Hej Lars Gider du at have bøvl med at sende?

Nyt svar til emnet »Dyrk Yacón«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrk Yacón

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider