Skrevet af: Lars Holt, 22. november 2016 kl. 12.39
Vi bør dyrke mest muligt selv for at undgå lange transporter af afgrøder.
Men hvad kan vi med fordel dyrke i vinter på friland med tidlig høst til foråret. Tidlig høst er vigtig, så vi kan få en andenafgrøde, og dermed udnytte jorden bedre.
Jeg tænker ikke her på kål, porre, jordskokker, skorzonerrod mm, der er dyrket i år, men først høstes i løbet af vinteren og det tidlige forår.
Jeg tænker på afgrøder, der sås nu (eller er sået i efteråret) med det formål, enten at give afgrøder i løbet af vinteren, eller tidligt i foråret.
1. Jeg har lagt hvidløg fra midten af oktober, og jeg skal lægge flere topløg nu. Jeg har erfaring for, at de udvikler sig fint i den danske vinter.
2. Jeg har sået ærter af sorten Meteor i dag, og jeg har bestilt ærter af sorten Winterkefe. Desuden tænker jeg at afprøve Errindleværtens vinterhårdførhed. Det skyldes, at de ærter, jeg fik sået for sent i år, og derfor ikke fik omsat ret mange blomster til bælge, stadig står friske i min have her efter en længere periode med nattefrost.
Har du kendskab til andre ærtesorter, du har fået til at overleve vinteren?
3. Vårsalat er ganske uanfægtet vinteren her hos mig. Så den som efterafgrøde, og du kan høste vårsalat gennem hele vinteren.
4. Jeg prøver af og til med hovedsalat. Det kan lykkes, men det gør det ikke altid. Ved nogen, hvornår salaten skal sås, og hvilken sort er det så?
5. Kål har jeg kun afprøvet i drivhus. Men kan blomkål og broccoli dyrkes ude om vinteren?
Hvilke planter kan du dyrke i løbet af vinteren?
Skrevet af: Lars Holt, 22. november 2016 kl. 14.04
Jeg er ved at lægge tophvidløg i dag.
Da så jeg, at Errindleværter (overset ved høst) var i gang med at spire.
Skrevet af: Clara Andersen, 23. november 2016 kl. 17.04
Vedr. kål om vinteren og alt andet om at så nu, så er Karna Maj´s blog det bedste sted. Hun har skrevet næsten hver dag siden foråret. Du bør absolut følge hendes skriverier.
www.karnamaj.dk/
Skrevet af: Sabine Karstensen, 25. november 2016 kl. 19.18
Spinat
Dild, den er faktisk nemmere at få til at spire nu end til foråret synes jeg
Kvan
Skrevet af: Sabine Karstensen, 25. november 2016 kl. 19.20
Altså Kvan og dild spirer spirer selvfølgelig ikke nu men først på foråret men det giver da en lidt tidligere start end hvis de først blev sået til foråret
Skrevet af: Lars Holt, 25. november 2016 kl. 20.12
Det er rigtigt, spinat glemte jeg. Så vidt jeg husker skulle den dog have været sået i september.
Jeg så frisk dild i haven i går, så den er nok også ret hårdfør.
Skrevet af: Lars Holt, 29. november 2016 kl. 8.42
Efter inspiration fra Clara gik jeg i gang med at søge på vinterkål. Jeg faldt derved over Søren Svendsens temaside, der stadig opdateres.
havelyst.dk/haver/nulles_kolonihave_og_kaktus_bo/dagbog/vinter_kaal.html
Skrevet af: Lars Holt, 29. november 2016 kl. 9.09
Og så Karna Majs temaside om overvintrende kål.
havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/forsoeg_med_overvintrende_kaal.html
Jeg har hidtil kun dyrket vinterkål i drivhus, men efter disse to temasider vil jeg nok flytte noget af kålen på friland i foråret, hvor det kan få mere lys.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan vi så nu på friland