Forum

Kartofler i kompostjord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Klausen, 27. februar 2017 kl. 0.54

Hej,
Jeg overvejer at hente et læs kompostjord fra den kommunale genbrugsstation hvor haveaffald bliver omdannet til kulsort kompost. Det er gratis og der er masser af det og der er ikke ukrudt i.

Jeg har tænkt på hvordan kartofler vil mon ha det med at vokse i et tykt lag af denne kompostjord?

Jeg planlægger nemlig at anlægge et bed hvor der i mange år har været vild have og derfor mange rødder af bla kvik-græs. De seneste par år har jeg vendt jorden med det resultat at kun kvik-græssen overlever.

Derfor vil jeg nu prøve at skygge al ukrudt væk ved at lægge et lag pap og aviser med kompostjord ovenpå og havde først tænkt mig at plante squash for at der ikke skal være bar jord. Jeg ved squash elsker kompostjord. Men jeg vil egentlig hellere ha kartofler, men kan de li at vokse i så næringsrig jord?

Hvilke andre planter kan vokse i kompostjord?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. februar 2017 kl. 10.41

Det kommunale kompostjord ville jeg ikke dyrke noget der skulle spises i , du aner ikke hvad der er i komposten , der kan være rester af diverse giftstoffer osv.....................

2 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2017 kl. 10.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2017 kl. 22.14

Det er optimalt at dyrke kartofler i en lidt sur jord for mindske risikoen for skurv. Kommunekomposten er normalt basisk pH 7,5-8.
Jeg tror nu nok kartoflerne vil vokse i det, men regn først lidt på hvor meget der egentlig skal til for at dække dit bed med 20-30 cm kompost.

Nyt svar til emnet »Kartofler i kompostjord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler i kompostjord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider