Forum

Tørre bønner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 11. marts 2017 kl. 14.10

Sidste år prøvede jeg for første gang selv at tørre bønner til opbevaring, når jeg så skulle bruge nogle, lå jeg dem i blød i 12-24timer og kogte dem efterfølgende i ca 30min...de blev gode, de samme bønner (samme høst) ændrer sig ikke nu ved iblødsætning..de vokser ikke, og de skal efterfølgende koges i 90min for at blive møre, springer jeg iblødsætningen over er kogetiden den samme..hvad har jeg gjort forkert? Det virker mest som om de er blevet FOR tørre, men det er vel ikke muligt..eller hvad? På forhånd tak ;)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. marts 2017 kl. 11.39

Alle fødevarer har en vis levetid og kan desværre sagtens blive for gamle.

Jeg har ikke nogen specifik viden om bønner og holdbarhed, men jeg ved, at hvis de ikke bliver opbevaret mørkt og køligt, i en lufttæt beholder/pose (også opbevaring i fx. saltlage/vand/anden vædske), så mindskes holdbarheden betydeligt. Bønner kan ellers holde sig brugbare i op til 30 år, under de optimale forhold.

Så ja, mit gæt er at dine bønner simpelthen er blevet for udtørrede. ;)

Link er til en engelsksproget side - som hos mig (af een eller anden grund) er maskinoversat til et noget ubehjælpsomt dansk.

www.proventair.com/AwjPmN24DX/

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 12. marts 2017 kl. 11.48

Tak Ayoe..så er det nok min egen fejl, hos mig står de i stuen i en ikke helt lukket emballage, så de kan ikke blive mere forkert opbevaret, jeg ville være sikker på at de var tørre nok inden jeg lukkede tæt til..ja oversættelsen af siden du linker til er ikke super vellykket, men dog forståelig ;)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2017 kl. 12.14

Det er normalt kendt, at kogetiden for ærter og bønner øges med frøenes alder.
Jeg opbevarer mine i kælderen ofte i åbne beholdere, og koger dem efter udblødning til de er møre. Om det tager 20 min. eller 2 timer spekulerer jeg ikke så meget over, da de ofte skal blendes i mine retter.
Skal de bruges hele, skal der naturligvis holdes godt øje med dem under tilberedningen, så de får det rette bid, men se i Frøsamlernes bog om ærter og bønner.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. marts 2017 kl. 15.00

@Lars

Well, opblødning er åbenbart ikke altid et så vigtigt parameter for bønner jvf. denne artikel.

politiken.dk/mad/madnyt/art5479921/Eksperter-Regler-om-opbl%C3%B8dning-af-b%C3%B8nner-er-for%C3%A6ldede

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2017 kl. 9.33

Udblødning giver kortere kogetid og dermed mindre energiforbrug, så det fortsætter jeg med at gøre, - når jeg husker det dagen før ;o)
Hvis udblødning skulle være afgørende for sundheden, som artiklen skriver at de danske myndigheder mener, skulle man jo ikke kunne spise friske bønner, som jo kun får en kort kogetid.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. marts 2017 kl. 13.05

Som nævnt øverst, har udblødning ingen effekt hos mig, så jeg springer den over, og det har jeg ikke oplevet problemer med..men koger så mine bønner 90min så der bruges meget energi hos mig, men fremadrettet vil jeg nok koge større portioner og så ligge i fryseren ;)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2017 kl. 22.34

Det er proteiner af typen lektiner som kan give mavekneb hvis man spiser utilstrækkeligt tilberedte bønner. Som andre proteiner tåler de "tør varme" meget bedre end varme i vandigt miljø.
Man godt opnå kombinationen af varme og vand helt ind i centrum af bønnerne ved at koge dem længe nok. På den anden side vil jeg nok sige at det er en mere sikker metode at udbløde dem først. Det er lettere at styre, for så ved man at hele kogetiden effektivt ødelægger lektinerne. Måske er det også baggrunden for myndighedernes anbefaling.

Nyt svar til emnet »Tørre bønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tørre bønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider