Skrevet af: Kate Rafn, 16. marts 2017 kl. 13.54
Hi, Jeg har efter jeres råd plantet mine højbede til med hel rug, som fint er kommet op og dækker bedene. Nu er vi midt i marts og jeg er i tvivl om hvad jeg gør med rugen: Skal den fjernes helt, så den ikke ved lugning bare gror fast igen?? eller skal den luges og blive liggende oven på bedet og tørre ud?? eller skal den graves ned i bedet???
med venlig hilsen
Kate Rafn
Skrevet af: Lone Brems, 16. marts 2017 kl. 15.30
Hej Kate Rafn
Hvis du skal bruge højbedene til at så i nu (det kan lade sig gøre med dild, majroer, salat, spinat og ærter ved den jordtemperatur vi har lige nu = 4 - 5 grader), kan du rykke rugplanterne op, ryste dem fri for jord (måske skal de ligge et par dage, hvis din jord er god til at holde på fugtigheden) og læg dem derefter på kompostdyngen.
Riv bedet igennem og så - eller sæt stikløg.
Hvis du ikke skal igang med at så / sætte løg, så lad rugen stå længst muligt. Jordtemperaturen skal op på 8 - 12 grader før der skal gang i såning af de ikke så kuldetolerante urter.
Det er for tidligt (= jordtemperaturen er for lav) at plante ud (fx kål, porrer, selleri) og det er for tidligt at sætte kartofler (medmindre du dækker arealet med plast efter fiberdug).
Så bedste bud er at du finder tålmodigheden frem og venter på,at jordtemperaturen stiger.
Det er lettest at så på arealer, hvor rugen er fjernet - men til udplantning kan du sagtens lade de rugplanter, du rykker op ligge ovenpå jorden i bedet. De gavner ved at dække jorden og skaber så forbedrede vilkår for mikrolivet selv i vissen tilstand!
Og lad endelig spaden og greben blive i værkstedet - rugplanterne har sikret en god løs jordstruktur, som du bedst bevarer ved at holde dig til et let rivning inden såning eller plantning.
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vinterdække af højbede