Forum

Blommetræ i potte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Diana B., 18. marts 2017 kl. 23.56

Er det muligt at have et blommetræ i potte uden for ?

Jeg har netop fået en lille have, og vil gerne have flere frugttræer, men da jeg nok flytter igen om 4-5 år tænkte jeg at plante dem i bøtter indtil de får en permanent have at stå i. Er det muligt ?
Eller kan jeg plante dem i haven og tage dem med videre når jeg flytter igen ?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 0.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. marts 2017 kl. 0.31

Hvis du vælger at plante i jorden skal du grave træet op og sætte det i en potte inden du sætter huset til salg engang i fremtiden. Ellers må du så vidt jeg har forstået ikke tage det med.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 6.55

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. marts 2017 kl. 7.48

Hej Diana B.

Kig lidt på Maren Korsgaaards artikel "Gode blommesorter til haven" (skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side, så dukker den op fra arkivet). Du kan hente god inspiration derfra.

Måske kan du genoverveje, om det er pengene og umagen værd at plante et blommetræ i potte - det er lidt hårde betingelser for en flerårig plante at få begrænset rodnettet og (hvis du skal på ferie eller bliver optaget af andre ting) samtidig være i risiko for udtørring eller overvanding.

Hvis du i stedte planter direkte i jorden og tænker at grave op om nogen år vil det være klogt at rodbeskære forud for opgravning - men både rodbeskæring, opgravning og plantning af blomme er stressende for planten...
Det anbefalede flyttetidspunkt for en plante med såkaldt barrod (altså uden potte omkring rodklumpen) er november / december. Hvis det ikke kommer til at passe med dit flyttetidspunkt, vil du enten stresse planten yderligere (med risiko for at den ikke overlever eller at den standser sin udvikling et par år) eller du kan få en masse bøvl med ekstra vanding i de første to vækstsæsoner det nye sted...

Nu lyder det her måske lidt pessimistisk ?
Et forslag der går i en anden retning kunne være at "tage JA-hatten på" og overveje at følge en anden fremgangsmåde:

Vælg den bedste blommesort til pladsen og jordbunden, undersøg om den rigtige bestøversort vokser i nærheden, anskaf og plante direkte i havejorden, glæd dig over at følge træets udvikling de år, du har haven og slut med at overlade den med et smil og en god fortælling til din efterfølger i boligen......

Det nye sted kan du give plads for et nyt blommetræ - det koster ikke en hel herregård - mellem 150 og 300 kr rækker.

Venlig hilsen fra
Lone
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 8.24

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. marts 2017 kl. 10.08

Man har lov til at tage planter med sig, hvis det er aftalt i kontrakten. Man må ikke, som en jeg kendte tage hele sin rosenhave med, hvis det ikke er aftalt på forhånd. Nye køber var ret ærgerlig over det!

Min mor fik sine roser med (to) efter aftale, da hun solgte huset.

Men i lejelejligheder ved jeg ikke, der må man vel spørge udlejeren? Boligforeningen?

Mvh
Tine- blomme i krukke? Hvorfor ikke hellere vente? Ellers er vi ude i noget hollandsk firmavarer, og de giver noget vekslende resultater. Klimaet er endelig også forskelligt.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. marts 2017 kl. 12.08

Hvis du planter i haven, skal du nok omplante det efter 3 år. Så bevarer du en nogenlunde kompakt rodklump.
Planter du i bøtte, bør du omplante til større bøtte efter 2-3 år.
Jeg kan godt følge din tanke om at have et større træ, når du flytter til din næste have.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Diana B., 19. marts 2017 kl. 13.55

Tak for de mange svar !

Vi bor i boligforening, så vi må gøre hvad det passer os med haven, og tage det med vi ønsker.

Jeg tror vi planter dem i jorden, og så må vi se om flyttetidspunktet kommer til at passe med, at de kan tåle at blive flyttet. Ellers får de næste lejere en dejlig have foræret :D

Nyt svar til emnet »Blommetræ i potte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommetræ i potte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider