Forum

Højbede på terrassen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Løth, 26. marts 2017 kl. 22.42

Kære Havenyt

Jeg er ny her, tak fordi jeg måtte være med :)
Jeg for kort tid siden har købt et hus, med en lille have til, hvor jeg ønsker mig en køkkenhave - gerne i højbede.
Baghaven er en lille lukket have, hvor det af forskellige årsager ikke muligt for mig at anlægge en køkkenhave.
På siden af huset er indgangssti og en træterasse, der er uforholdsmæssigt stor, både i forhold til pladsen den bruger, samt den mængde træterrasse vi vil komme til at bruge. Selv med et 8-personers spisebord og grill er der stadig grotesk meget træterrasse.

På den ene del af denne terrasse kunne jeg derfor godt tænke mig at "anlægge" en lille køkkenhave. Der vil være sol cirka 2/3 af dagen, så for en nybegynder som mig virker det oplagt, specielt når det ikke er en mulighed i baghaven.

Mit spørgsmål er så vedrørende de her højbede. Jeg vil få min svigerfar til at lave nogen til mig, så de passer perfekt til det sted de skal stå - både i længde og bredde, samt inddeling af rum osv. Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal bære mig ad i forhold til bund i kassen? Jeg har læst det vil være hensigtsmæssigt at lægge 5-10 cm. lekakugler i bunden for at rødderne ikke drukner.

Men i forhold til bunden og det, at de står på træterrassen, vil det skade træet på terrassen? Jeg tænker på, når jeg vander kasserne.

Sidste spørgsmål er, om det er muligt at dyrke lange rodfrugter som f.eks. gulerødder og pastinak, når højbedet bliver lukket i bunden?

På forhånd tak fra en håbløs nybegynder :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. marts 2017 kl. 23.56

Det er ikke et højbed, du snakker om. Et højbed er et dybdegravet bed, hvor der er adgang for rødderne til undergrunden.
Det er en plantekasse/plantekrukke vi her taler om. Det er en løsning jeg kun ville vælge, hvis der absolut ikke var andre muligheder.
Træet på terrassen vil blive belastet af en plantekasse - brædderne kan ikke tørre ud!

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Løth, 27. marts 2017 kl. 0.02

Jamen for Søren, beklager!

Kunne du eventuelt hjælpe med en løsning, modsat blot at konstatere det åbenlyse? :0)
Vil ddt for eksempel være bedre at sætte nogle centimeter ben under kasserne?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. marts 2017 kl. 0.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2017 kl. 9.55

Når du læser om dyrkningsråd vedr. højbede er det bede, der er dybdegravet men ellers er nede i jorden.

De råd kan du ikke umiddelbart overføre til en plantekasse, specielt ikke hvis den ikke står på jorden. En plantekasse er en stor plantekumme, hvor du skal sørge for vand og gødning gennem hele sæsonen - planterne kan ikke selv komme ned i jorden efter det, de har behov for.
Du skal bruge de samme dyrkningsråd som til store urtepotter. Ved at sætte den på ben kan du beskytte brædderne under. Om du skal have lecakugler i bunden afhænger af, hvor hurtigt overskydende vand kan løbe væk fra kassen. De skal sikre at planternes rødder ikke drukner i vand.

Men overvej, om du ikke kan lave et højbed i stedet for. Der vil planterne trives bedre, og det er nemmere at holde.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. marts 2017 kl. 10.44

Jeg har lavet denne til krydderurter.
Ikke pga pladsmangel men af dovenskab.
Har en mindre i drivhuset.
Det er det nederste af en palletank med træ omkring og hjul under.
Mvh

6 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. marts 2017 kl. 12.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. marts 2017 kl. 19.18

Jeg tror faktisk, at du, Lars Holt, kæmper en forgæves kamp! Sproget forandrer sig, og det kan vi ikke gøre noget ved.

Man kan jo snart ikke kigge i et ugeblad i denne tid uden at finde billeder af plantekasser, og disse plantekasser bliver alle steder kaldt for højbede!

Egentlig synes jeg også, at ordet ”højbed” virker lidt misvisende, hvis det skal betegne et bed, der slet ikke er højt, men derimod dybt (muldet)!

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Angående emnet for denne tråd: Jeg ville også undgå at lave et bed oven på en træ-terrasse. Jeg synes, at det er lidt som at bede om problemer, i stedet for at undgå problemer.

Nyt svar til emnet »Højbede på terrassen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede på terrassen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider