Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2017 kl. 20.30
Hvornår kan man plante de såede løg ud?
Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2017 kl. 7.00
Det kan du gøre nu, hvis de er store nok til at håndtere.
Skrevet af: Mette Lund, 31. marts 2017 kl. 22.59
Sætter de ikke blomst, hvis det bliver frostvejr?
Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2017 kl. 0.38
Løg bliver altid sat, før den sidste nattefrost er overstået.
Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2017 kl. 8.45
@Mette
Du har såede løg og her er stokløbning ikke så udtalt, som ved sætteløg. Men du har ret, frost/ kuldeperiode har indflydelse på stokløbning. Hvis man skulle vente, til der med sikkerhed ikke kom nattefrost, ville man få små løg (planter), da løgene stopper væksten ved midsommer - så vidt jeg ved :)
Jeg har aldrig dyrket løg uden et par stokløbere i rækken og jeg bruger næsten altid sætteløg (af dovenskab/ tidnød).
Skrevet af: Mette Lund, 1. april 2017 kl. 8.47
Jeg tror, at jeg tager chancen. Jeg vil gerne have en slags løg, som jeg ikke kan finde som sætteløg. Kender I nogen steder, hvor man sælger lidt anderledes sorter af sætteløg end dem man finder på alle planteskoler og supermarkeder?
Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2017 kl. 9.02
Ja, gør det i det vejr vi har nu :)
Tror det er svært at finde andre stikløg end de klassiske skalotte, gule, røde, salat og måske "banan skalotte", som nok er det gængse udvalg.
Ved såning er udvalget langt større.
Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2017 kl. 13.22
Hvorfor kaldet man det banan skalotte, når det er et aflangt kepaløg?
Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2017 kl. 13.32
Jeg gik rundt i den tro a det var skalotter og har da også spist dem i den tro, men hvad det reelt er ved jeg faktisk ikke så.
Mener jeg købte dem som skalotter og stolede på det :-)
Dyrker dem ikke mere.
Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2017 kl. 14.20
Det er sjældent, jeg har skarlotteløg. Jeg har dog igen i år, fordi de skulle være gode kraftige.
Det er min erfaring at skarlotteløg deler sig.
Kepaløg og bananløg har jeg aldrig set dele sig, og de ser helt ens ud, bortset fra faconen. Bananløg har tilsyneladende marginalt mindre hordbarhed, end de runde kepaløg, men vi har stadig mange sunde kepa-, banan- og rødløg i kælderen. De er i år opbevaret ved 10-15 grader.
Skrevet af: Tilde P., 1. april 2017 kl. 14.22
Hej.
Bananløg er en slags skalotteløg men lidt mildere end de almindelige.
osuma.dk/butik/produkt/18998?catId=499
Vh. T&HPP
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. april 2017 kl. 18.07
Nogle steder hævdes bananløget at være en krydsning af kepa- og skalotteløg. Hvis det ikke deler sig som et skalotteløg er det vist pr definition et kepaløg sådan rent botanisk.
Jeg har i flere år dyrket nogle aflange kepaløg (sort: Kappa) som bliver meget større end bananløgene. De smager som almindelige løg men formen er mere praktisk i køkkenet synes jeg.
Skrevet af: Sabine Karstensen, 3. april 2017 kl. 7.52
Hvis man sår løg frø nu (eller hvis man havde gjort det for nogle uger siden...) kunne man så nå at få løg klar til høst i år ?? Jeg troede der gik en sæson ekstra fra såning til de var klar til høst ? Men det er måske mig der altid har misforstået det og derfor købt sætteløg, istedet for frø ??
Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2017 kl. 8.17
Løg man sår i foråret er klar til høst til sommer. Det er en fordel at forspire dem inde og så prikle dem ud, når man i øvrigt ville sætte løg.
Farven på Kviklys banansætteløg er farven af skarlotteløg, og ikke som mine. Men der er måske flere slags løg, der bliver kaldt bananløg?
Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2017 kl. 13.58
Nu har jeg været en tur i Kvickly og set på deres bananløg.
Der sælges både bananskarlotteløg og banankepaløg (men ikke hos Kvickly).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sætte løg