Skrevet af: Anne H., 31. marts 2017 kl. 12.15
Jeg skal til at anlægge 3 bede på 1x6 meter. Jeg har tænkt mig at omkranse bedene med lærketræsbrædder i enten 10 eller 20 cm. Højde og fylde op med jord...
Mit spørgsmål er, hvis jeg vælger en 20cm høj omkransning, skal jeg grave græstørvene op først? Skal de fræses? Eller kan jeg bare pøse jord oven på og så mine frø?
Det er bla, kartofler, gulerødder mm.
Hvis jeg fræser og fylder jord på? Kan jeg så antage at græsrødderne ikke kan overleve?
Skrevet af: Tilde P., 31. marts 2017 kl. 13.41
Hej Anne.
Hvis du kommer 20 cm jord oven på græsset uden at fræse eller grave tørven af, ser du ikke mere til det græs.
10 cm jord er i underkanten, så da skal du grave tørven af for at undgå at noget græs gror igennem.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2017 kl. 20.50
Du bør dybdegrave (kulegrave) dit bed inden du laver ramme og fylder op.
Jorden kommer til at fylde mere ved kulegravning, foruden at du tilfører kompost.
Så der bliver ikke behov for at fylde jord på derudover. Rammens højde afhænger af, hvor meget jorden kommer til og fylde op over terræn efter gravningen.
Det er det, der i litteraturen hedder et højbed.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nyt bed oven på græsplane?