Skrevet af: Simone Hansen, 3. april 2017 kl. 20.15
Hej,
Det er sådan at jeg i weekenden købte to sorter af jordbær, som jeg ikke kunne vente med at plante i krukker. Det har jeg så gjort. Efterfølgende er jeg blevet i tvivl om hvorvidt den ene kan bestøve den anden sort. De to sorter der er tale om er: Pineberry og Honeoye. Jeg har læst mig til at Ostara skulle være en god bestøver. Eftersom jeg ikke kan finde noget om bestøvning og Honeoye, går jeg nu og overvejer om jeg skal ud at investere i et par planter af Ostara.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:
1. Er Honeoye en god nok bestøver eller skal jeg ud at investere i Ostara?
2. I tilfælde af at jeg skal ud at købe Ostara; kan jeg så udplante samtlige planter et nyt sted? Krukkerne er nemlig forsmå til at der kan være endnu en plante i.
Som side info til ovenstående, har jeg selvfølgelig ikke markeret hvilken plante der er det ene eller det andet.
På forhånd tak for hjælpen!
PS. Som I nok kan fornemme, er jeg helt ny indenfor området "køkkenhave".
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. april 2017 kl. 22.32
Honeoye kan godt bestøve Pineberry. Der er dog det lille aber dabei at Honeoye er en ret tidlig sort så du kan godt risikere at de sorters blomstring ikke helt overlapper. Dvs. at der måske ikke er blomster tilbage på dine Honeoye hen mod slutningen af Pineberrys blomstring.
Jeg vil tro at Ostara anbefales fordi den er remonterende. Dvs. at den sætte nye blomster af flere omgange.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. april 2017 kl. 22.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2017 kl. 22.59
Det er heller ikke nødvendigt for de fleste sorter. For pineberry er det.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. april 2017 kl. 23.04
Skrevet af: Simone Hansen, 5. april 2017 kl. 8.07
Tak for svar! Jeg vil være opmærksom på om de overlapper hinanden og finde på noget til den tid ;-)
Jeg fandt også kun ud af det da jeg Googlede de forskellige sorter.. Og fordi jeg ikke rigtig ved noget som helst om havearbejde ;-) Men nu har jeg kastet mig ud i det alligevel.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2017 kl. 8.47
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2017 kl. 10.33
Det er almindelige skovjordbær vel egentlig også. Hos mig blomstrer de i hvert fald over en lang periode.
Jeg ved ikke om skovjordbær/ immerbær er gode bestøvere af pineberry. De er jo forskellige arter om end nært beslægtede.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2017 kl. 10.50
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2017 kl. 10.51
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Udplante jordbær igen?