Skrevet af: Anders Spælling, 9. april 2017 kl. 9.06
Hej Havenyt
Vi har i det sidste år været bortrejst fra vores hus og have. Vi ved derfor ikke helt hvordan vores højbed med krydderurter er blevet behandlet. Det ser ud til at timian og rosmarin er gået bort. Oreganoen stortrives til gengæld.
Mit spørgsmål går dog på mynte. Vi har lavet en seperat afdeling til disse så de ikke breder sig ind i det andet. Dog syntes vi ikke at der ser ud til at være noget liv i nogle af mynterne (det grønne der ses syntes vi ikke ligner mynte, eller dufter af det rettere). Vi har i det mindst grønne (billedet) æblemynte og pebermynte, og i det andet rum en alm. mynte. Jeg har gravet forsigtigt og syntes at finde lidt rødder der ser ud til at være i live. Kommer de først op senere på året?
Hvor meget jord kan man overdække med? Som det ses i det ene rum er jorden sunket en god del.
På forhånd tak til alle der svarer.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. april 2017 kl. 10.01
Den sarteste af vore mynter, ser sådan her ud nu, men den står også op ad muren. Generelt ville jeg ikke være bekymret. Mynter er sejlivede, jeg har en pebermynte som jeg har flyttet rundt og nu er med på 6. bopæl siden 1978
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. april 2017 kl. 10.04
Den mindst sarte.
Er der noget grønt, så nip lidt af, nuldr det melkem fingrene og duft, herefter vil du ikke være i tvivl, hvis det ER mynte.
Skrevet af: Tine Horsum, 9. april 2017 kl. 21.56
Mine mynter er ikke oppe endnu. Og de er sådan nogle rødbladede nogle, der ikke er til at slå ihjel. De vokser frit, men plænetæskeren forhindrer dem i at brede sig.
Derimod er mine citontimian og oregano ikke kommet igen, jeg ved ikke om salvierne har kvalt dem?!
Men mine citronmelisser (i krukker) skyder nu fint. Men de skal så ud på friland, jeg tror bare- det er for tidligt nu.
Og- så har jeg *suk* hvidløg omkring to små træer. De blev sat i et anfald af nævenyttighed (hvidløgene) for en tre år siden, og jeg kommer ALTID til at køre dem over med plæneslåeren. UPS- her lugter af hvidløg (eller mynte).
Jeg kan godt se, at smarte afgrænsede bede er- smarte.
Mvh
Tine- men vilde ting... ;-)
Skrevet af: Anders Spælling, 10. april 2017 kl. 14.18
tak for svar. Det lyder som om de nok skal komme. Konen siger faktisk at noget af det der titter frem er citronmelisse.
Nogen der så kan fortælle mig hvor meget jord jeg kan dække dem over med?
Skrevet af: Anders Spælling, 18. april 2017 kl. 13.53
Jeg kan "afsløre" at de nu skyder op, så de skulle bare have en smule mere lys og varme.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mynte i højbedet – er den i live?