Forum

Hvornår lægger I kartofler?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. april 2017 kl. 9.33

Hej folkens

Jeg er i min første sæson som hus- og haveejer og har gravet mit kartoffelbed. Nu kigger jeg på vejrudsigten i mit lokalområde, som siger ganske lidt ret og stigende temperatur den næste uges tid. Jordtemperaturen er lige pt. 7 grader jf. Landbrugsinfo, men med udsigt til fald.

Jeg tænker dog at tidspunktet for at lægge kartofler ikke er helt dumt alligevel. Der er tale om sava og raja, og planen er at dække med plast den første uges tid - måske lidt længere.

Er det en plan, som giver mening for mere garvede kartoffeldyrkere? Og har I allerede lagt kartofler på friland? Kom endelig med gode råd, observationer mv., da alt input værdsættes.

Pft,
Rasmus

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. april 2017 kl. 9.33

Det skal måske lige tilføjes, at der er tale om meget tung, leret jord.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. april 2017 kl. 9.42

Hej.
Er de forspirede?
Hvis ikke, så hold dem oppe og inde lidt endnu, og lad dem forspire.
Generelt er leret jord altid forholdsvis kold om foråret pga det større vandindhold.
Vh. T&HPP

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. april 2017 kl. 10.17

Tak for svaret. Kartoflerne har forspiret i en måned nu i et lyst og lunt rum. De har alle sammen flere korte og meget kraftige spirer, så kartoflerne er klar. Det er mere om det er det værd at tage chancen og lægge dem nu...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. april 2017 kl. 10.30

Hej.
Det lyder perfekt med forspiringen.
Hvor meget regn/slud har du fået det sidste døgn?
Jeg ville vente måske en uge eller lidt mere med at sætte. Lade jorden tørre så den er bekvem at arbejde med. Hvis der bliver lavet noget dårlig jordbehandling nu, er det meget svært at rette op på senere.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. april 2017 kl. 10.30

Hej Rasmus W.

Regn med, at det tager nogle år at komme ind i en god rytme med såning, plantning og kartoffeldyrkning.

Hvis du ønsker nye kartofler f.eks. midt i juni, regner du to måneder tilbage for at finde det tidspunkt, hvor kartoflerne skal lægges, altså midt i april og endnu en måned tilbage for at finde det tidspunkt, hvor de skal lægges til spiring, altså 15. marts.

Jeg plejer at regne med lidt ekstra tid, fordi der altid kommer en periode med kulde eller mangel på vand på et eller andet tidspunkt, så jeg lægger mine kartofler til spiring den 10. marts og lægger dem i jorden ca. den 10. april.

Jeg har faktisk lerjord, men jeg lagde mine kartofler i søndags, altså den 9. april, hvor jorden var dejlig varm. Bedet blev dækket over. Jeg kan da godt frygte, at kartoflerne vil rådne i denne fugt og kulde. Men det plejer at gå meget godt.

Fordelen ved at lægge dem tidligt er, at kartoflerne når at blive pænt store, inden kartoffelskimmel bliver en trussel.

Hvis jeg var dig, ville jeg i år også vente på varmere vejr og dermed efterhånden varmere jord.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 16. april 2017 kl. 10.37

Tak for de gode svar. Vi har haft en smule regn i går, men ud fra jeres svar vil jeg vente til næste weekend med at lægge kartoflerne. Jeg tænker at vente til jorden er tør og så lægge plastik henover og derved varme jorden lidt frem mod næste weekend.

Igen tak for svarene. Det er rart med hurtig hjælp til en nybegynder :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2017 kl. 10.48

Jeg lægger kartofler i fem omgange.

1. 15. februar lægger jeg i potter, der starter inde, men senere bliver sat ud i drivhus. De er ved at have blomster nu. Samtidig lægger jeg plast over et bed i køkkenhaven.
2. 20. marts (eller deromkring mht. vejrudsigt) lægger jeg et hold tidlige kartofler i det overdækkede bed. Jeg supplerer nu med fiberdug. De er dukket op for en uge siden, så jeg har fjernet plasten, og har nu kun fiberdug.
3. 15. april (i år bliver det udskudt nogle dage) lægger jeg middeltidlige kartofler (Raja)
4. 1. maj lægger jeg hovedparten af kartoflerne.
5. efter 20. maj og indtil 1. september lægger jeg kartofler, efterhånden som graver første hold op.

Fra midt i april sår jeg hestebønner mellem kartoflerne (i samme række).
I marts sår jeg ikke hestebønner, for i 2016 med et koldt og blæsende forår, hvor fiberdugen i frostvejr blæste af mens vi var bortrejst, blev kartoflerne kvalt af hestebønnerne.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2017 kl. 10.58

Hej Rasmus W

Du kan opnå et par graders stigning i jordtemperaturen, hvis du dækker med plast / fiberdug allerede nu (og så lader dine kartofler stå inde en ugestid mere). Når du har sat kartoflerne, følger du din egen plan om at dække nogen uger derefter.
Jorden skal helst have en temperatur på 8 grader, når kartoflerne skal igang med rod- og skudsætning.
Vær opmærksom på, at målestationerne for jordtemperatur ikke ligger så tæt, at de registrerer helt lokale forhold. Der er stor indvirkning på jordtemperatur fra jordens vandindhold, hældning, læforhold og arealets eksponering for sol. Så måske kan du supplere ved at sætte et termometer med følepunktet ca 10 cm under jordoverfladen?

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvornår lægger I kartofler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår lægger I kartofler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider