Skrevet af: Sabine Karstensen, 18. april 2017 kl. 9.20
Hej. Jeg har fået tomater i starten af marts og senere priklet dem om i 8 cm potter. Nu er alle planterne meget høje, nogle op mod 1/2 meter og der er da mindst to uger til de kan sættes i drivhuset regner jeg med. Spørgsmålet er så: skal jeg potte dem om igen i størrer potter. Jeg er bekymret for om deres vækst går i stå hvis jeg ikke gør det. Omvendt så er de næste potter jeg har sådan nogen kæmpe nogen fra roser købt på planteskolen og det virker helt uoverskueligt at få plads til alle dem indenfor.
Hvad gør i med jeres tomatplanter på dette tidspunkt ?
Skrevet af: Svend Høst, 18. april 2017 kl. 9.38
Jeg er ked af at sige det men dine tomatplanter er i misvækst , de er blevet ranglet på grund af for lidt lys og for meget varme , hvis du potter om så plant dem dybt , riv alle de nederste blade af og vikl stammen rundt nede i jorden så kun 20-25 cm er over jorden og placer dem mere køligt .
Skrevet af: Sabine Karstensen, 18. april 2017 kl. 9.47
Jeg er fuldt ud klar over at de er blevet lige vel for ranglede og jeg kender udemærket tricket med at plante dem dybere, hvilket er ret nemt med tomater.
Mht til at stille dem køligere, så har jeg kun to muligheder: Drivhuset eller stuen og drivhuset er altså for koldt endnu synes jeg.
Så de kan ikke komme til at stå køligere lige nu...
Spørgsmålet gik mere på om de fortsat kan trives i 8 cm potter eller jeg må ud og investere i nogle større potter til dem. De rosenpotter jeg har er alt for store...
Skrevet af: Svend Høst, 18. april 2017 kl. 10.25
Du kan også klippe toppen af og bruge dem som stiklinger , de skal bare sættes i vand så slår de hurtigt rødder...............
Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2017 kl. 16.16
Gå op i lidt større potte.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. april 2017 kl. 9.15
og sæt dem i drivhuset om dagen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ompotte tomater