Skrevet af: Natascha Kulis, 19. april 2017 kl. 14.09
Hej. Jeg fik afvide i går at det ville blive frost i nat. Og derfor tænkte jeg på at tage mine tomatplanter ind. Dette glemte jeg.
Mine planter er nu slattende og triste. Kan jeg på nogen måde redde dem eller er de lige til at smide ud?
Håber i kan hjælpe mig :'(
Mvh Natascha
Skrevet af: Svend Høst, 19. april 2017 kl. 14.33
Lige til at smide ud....
Skrevet af: Natascha Kulis, 19. april 2017 kl. 14.51
Okay... Det var dog det sørgeligeste. Men tusind tak for hjælpen. Så gider jeg ikke at bruge mere krudt på det
Skrevet af: Henry G., 19. april 2017 kl. 15.18
Hej Natascha lad planterne stå, når toppen ikke "rejser" sig efter et par dage, kan den fjernes ned til det øverste frisk struttende blad, og der vil komme en sidegren der erstatter topskuddet. Næste gang der meldes om kolde nætter bør du pakke planterne ind i bobleplast. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Svend Høst, 19. april 2017 kl. 15.40
Der er vist ikke noget frisk struttende blad , men det var også min tanke , men de planter syntes færdige.
Skrevet af: Henry G., 19. april 2017 kl. 15.55
Svend hvorfor tager du modet fra en spørger. Jeg har ofte fået gode frugter/bær ud af en plante, der har haft en skade, også på grund af frost. Lad dog planterne få tid til at "rejse" sig. Henry G.
Skrevet af: Tilde P., 19. april 2017 kl. 16.32
Lad dem dog være et stykke tid og se hvad der sker. Hvis de først er smidt ud er løbet endegyldigt kørt. Der kan hurtigt komme nyvækst, hvis rødderne er intakte.
Der er gennem tiderne frostsvedet masser af top af kartofler som alligevel er blevet til noget selv om de er blevet sat lidt tilbage.
Skrevet af: Svend Høst, 19. april 2017 kl. 18.28
ja Henry , erfaring med tomatplanter gennem 40 år og så en realitisk tilgang til problemet , det var jo ikke bare en let nattefrost vi havde i nat men massive 3 -5 minus grader i mange timer og så i et drivhus , men selvfølgelig skal hun prøve det koster ikke noget .
Men jeg ville så nogle tomat frø her og nu , bare for at være sikker.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. april 2017 kl. 19.20
Jeg oplevede for et par år siden, at mine tomatplanter blev frostskadede, og troede at de var færdige, men lod dem alligevel stå.
Bladene visnede efterhånden, men der kom nyvækst, og derefter trivedes de fint, og producerede mange tomater.
Så prøv at lade dem stå og se hvad der sker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp mine tomatplanter :’(