Skrevet af: Mette Lund, 22. april 2017 kl. 9.39
Er det sådan, at ærter og bønner kræver høj spiretemperatur, men når der først er spiret kan de godt sættes ud i drivhuset og siden i haven? Og er der nogen der har tips til hvordan man laver et højt stativ til bønner, der ikke koster en bondegård. Jeg har ikke adgang til flere meter lange grene.
Skrevet af: Inger Kaagaard, 22. april 2017 kl. 14.49
Bønner kræver en ret varm jord og kan ikke lide kolde vinde, jeg planter ud en gang i slutningen af maj og håber det bedste. På det tidspunkt sår jeg også de lave bønner direkte i jorden.
Ærter er efter min erfaring ikke særlig kuldefølsomme, jeg har tit haft held med at så direkte i slutningen af marts.
Man kan lave bønnestativer af solsikkestængler fra sidste år - men det kræver jo, at man planlægge det. Jeg bruger mirabellegrene og pilegrene af egen høst.
Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2017 kl. 15.43
Bønner kræver en jordtemperatur på mindst 12 grader for at spire. Når de er spiret kan de godt overleve perioder med lidt lavere temperatur.
Ærter (og valske/hestebønner) kræver en jordtemperatur på mindst 5 grader. Jeg har sået ærter på friland den 1. marts, og de klarer sig fint.
Jeg overdækker ærterne med fiberdug for at duerne ikke skal spise dem.
Jeg har købt to rionet for 200 kr i Jem og Fix, som jeg har bukket i hestesko og bundet sammen. De kan stå uden yderligere støtte. Og de kan genbruges mange år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner og ærter