Forum

Muldvarpejord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. maj 2017 kl. 6.42

For nogen tid siden skrev jeg, at jeg havde brugt muldvarpeskud til såjord. Så godt er det måske heller ikke.

24.3 såede jeg tomater i det. De er kommet op, men er bæågrønne og gror ufatteligt langsomt, de er højeste er nu ca 8 cm. Andet sæt blade er ved at vise sig.
Samme dag såede jeg cosmos, som nu står fint lysegrønne og ca. 12 cm, men vokser også langsomt. Begge dele er pottet op i samme slags jord for ca. 10 dage siden.

Det er som det er, de kan plantes over i noget andet jord.

Men jeg undrer mig. Jorden kommer dybt nede fra, kan den være for næringstæt eller "skæv" til de ellers grådige tomater?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. maj 2017 kl. 6.49

Ser et sted, via google, at det også kan være jord fra næringsfattige lag, men tænker at planterne så nærmere ville være lyse end mørkegrønne? Eller kan der samtidig være for meget kvælstof og for lidt af noget andet?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. maj 2017 kl. 10.56

Jord fra muldvarpeskud har en fin tekstur efter de har arbejdet med det. Hvor længe det holder afhænger selvfølgelig af den lokale jordtype.
Normalt arbejder de vel en 15-20 cm nede. Især under græs eller anden permanent beplantning. Det er helt forventeligt at der ikke er ret meget kvælstof der.
Mao. så er er mulvarpejorden sikkert fin at så i, men du skal nok ret hurtigt begynde forsigtigt at give planterne noget at leve af.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. maj 2017 kl. 0.13

Jeg har kun hørt at jord fra muldskud er godt som pottejord? Altså til potteplanter, og der gøder man vel alligevel?

Jeg har aldrig selv gjort det, da jeg ikke er vild med regnorme i mine potteplanter, det er også synd for dem. Regnormene altså!

Også har jeg kun ganske få muldskud, om nogen overhovedet. Hvis det er, er det mosegrise- og dem nakker kattene.

Mvh
Tine

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. maj 2017 kl. 15.13

@Claus...Tak, jeg forsøger at fodre tomatplanterne, inden jeg evt. planter dem om igen igen.

Tine, måske varier kvaliteten fra sted til sted.

Her er det helt sikkert "Mulle", der var på spil. Endelig, efter måneders ihærdig overvågning af skuddene, kunne yngstekatten endelig lægge den aflivede tunnelgraver på terrassen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. maj 2017 kl. 15.24

Et billede af en hårdtarbejdende kat, er sjovere end et af en død muldvarp :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2017 kl. 15.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. maj 2017 kl. 16.32

Jeg tvivler på, at der er mangel på gødningsstoffer i jorden. Tværtimod. De få gange hvor der er tabt et par spande gødning bliver der i midten en bar plet. Derefter blågrønne ikke særlig frodige planter ( stadig forgiftning). De næste er frodige mørkegrønne som så aftager med afstanden fra centrum.
Er det ikke også sådan at meget kompost fra genbrugen er alt for stærkt i ren tilstand til små planter?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2017 kl. 9.43

Til kepaløg kan man bruge 1,7 kg kommunekompost (middel af Næstved og Skælskør) pr. m2.
Men et sted har jeg læst, at der kun frigives 1/10 af kvælstoffet det første år, så det tager mange år at opbygge balance i jorden.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. maj 2017 kl. 6.38

Gav planterne et skvæt tomatgødning om aftenen d. 2. og siden har pokker taget ved dem. De er vojet mere på de få dage der er gået siden end den de har i ugerne op til.

Det kan selvfølgelig være en tilfældighed, meeeen....

Nyt svar til emnet »Muldvarpejord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Muldvarpejord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider