Skrevet af: Peter Jensen, 6. maj 2017 kl. 14.44
Nu har jeg brugt brændenælde gødning i snart en del år, og nu læste jeg lige at man ikke må bruge det til bla. løg og hvidløg..det er altså sket at jeg har brugt det alligevel uden at kunnet observere nogen skade..er der nogen der ved hvorfor man ikke må bruge brændenælde gødning til løg og hvidløg? Jeg har med stor fordel brugt det til Porrer..det er vel en familie..eller hvad?
Skrevet af: Lone Brems, 7. maj 2017 kl. 20.57
Hej Peter Jensen
Der kan være grund til at overveje den bakteriesammensætning som gæring af nældevand i svingende døgntemperatur giver mulighed for.
Ikke alle bakterier er lige egnede til at få adgang til menneskers fordøjelsessystem - og de urter, vi traditionelt klipper hen over salatskåle kan jo være løgtop, hvidløgstop, persille osv.
Salat kan - selv om det skylles omhyggeligt - også være en kilde til uønskede bakterier.
Så hvis disse urter - og andre vi spiser uden at de har været skoldet/stegt eller kogt - bruses over med fortyndet nældevand kan vi transportere bakterierne ind i køkkennet - uden at ville det, men med dårlige virkninger for helbredet.
Og du nævner porre - den koges jo oftest, inden den kommer på tallerkenen ....
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Peter Jensen, 7. maj 2017 kl. 21.09
Hej Lone
Og tak for svar..du har selvfølgelig ret...man kan selvfølgelig spise rå løg..men vel ikke rå hvidløg? Jeg tror der også må være en anden forklaring..en skrev (jeg kan ikke huske hvor) at løgene tager skade, det er nu ikke min erfaring, da jeg har prøvet at bruge brændenælder på både løg og hvidløg, uden at der sker skade...jeg bruger det jo også på gulerødder, og de bliver jo ikke altid kogt, pludselig synes jeg at brændenælde gødning bliver lidt usikkert at bruge...
Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2017 kl. 21.29
Jeg har svært ved at se, hvorfra der skal kunne komme skadelige bakterier, når man holder gæringsprocessen under et løst låg, så der kan komme ilt til gæringen, men ikke fugleklatter eller andet uvedkommende med bakterier ned i væsken.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brændenældegødning