Skrevet af: S. Hooshyar, 10. maj 2017 kl. 8.19
Kan man så krydderurtefrø direkte i lerjord?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. maj 2017 kl. 8.36
bland 1 trediedel grus og 1 trediedel pottemuld i
Skrevet af: S. Hooshyar, 10. maj 2017 kl. 8.39
Ved nu godt hvordan man forbedre lerjord men mit spørgsmål var om frø kan spire i lerjord?
Skrevet af: Doris Møller, 10. maj 2017 kl. 9.47
Hej S. Hooshyar
Man kan godt så i lerjord. Det er selvfølgelig bedst at forbedre jorden, som Mogens Madsen foreslår, men den slags tager jo tid.
Det værste problem med ler, er at jordskorpen bliver forfærdelig hård, især når den har været meget våd, og så pludselig bliver gennembagt af solen. Derfor kan det være svært for de små spirer at trænge igennem det hårde lag og komme op.
Af krydderurter har jeg kun prøvet at så persille og dild i lerjord. Alle andre har jeg enten købt i små potter eller selv lavet ud fra stiklinger. Og det går fint med persille og dild, når bare man husker at holde jorden fugtig i det øverste lag. Masser af mennesker klager over, at de ikke har held med at få persille til at gro, men det problem har jeg aldrig haft.
Basilikum ville jeg under alle omstændigheder ikke så udenfor. Det sår jeg i en potte med købejord indendørs.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: S. Hooshyar, 12. maj 2017 kl. 9.49
Det jeg har gjort er at lægge en pose muld over jorden og sår mine frø i det. Regner ned at de nemmere kan trænge igennem lerjorden når de allerede har fået sig lidt rødder før de rammer den. Håber det går.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Så frø i lerjord