Skrevet af: Anders Spælling, 19. maj 2017 kl. 9.10
Godformiddag.
Har vedhæftet billede af hvad jeg tror er Oregano. Vi plantede flere Oregano på den plads for 2 år siden, problemet er bare at den hverken dufter eller smager af oregano.
Som jeg husker det var det frø fra Ebay af tvivlsom herkomst, så måske en art oregano som ikke "kan bruges" i køkkenet?
Nogen der har et bud på hvad det ellers kunne være?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. maj 2017 kl. 0.53
Det ligner den , jeg har i min have. Jeg kalder den for Oregano, men ret beset hedder den vist Merian. Jeg dyrker den pga blomsterne.
Skrevet af: Anders Spælling, 22. maj 2017 kl. 7.27
Det var også mit bud, har bare ingen erfaring med Merian andet end billedre på Google. Den bliver flyttet til efteråret og erstattet med rigtig Oregano. Så laver vi en masse pesto af den så den ikke breder sig ud over de andre krydderurter :D
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. maj 2017 kl. 12.47
Dufter de slet ikke af noget når du nulrer et blad? Krydderurter dufter ofte noget anderledes friske og oregano er ingen undtagelse.
Der er noget navneforvirring i slægten Origanum. Siden den har overlevet vinteren er det nok O. vulgare, som jeg vil kalde oregano selvom botanikeren kalder den "almindelig merian" når den findes i naturen. Have-merian O. marjorama er normalt enårig her i landet. Den har hvide blomster hvor oregano har violette. Have-merian er den fantastisk aromatisk krydderurt men det er altså ikke den vi bruger pizzaen så vidt jeg har forstået. Planteskolerne har normalt kun O. vulgare, så du må dyrke have-merian fra frø hvis det har interesse.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Det ligner Oregano…